Vyše 20 % nákladných vozidiel pre značné nedostatky neprejde na prvý krát technickou kontrolou. Problémy majú najmä staršie dodávky a ľahšie úžitkové autá. Celkovo sa však podiel závažných chýb oproti predošlým rokom znížil. Bezpečnosť týchto vozidiel je teda lepšia. Vyplýva to z výsledkov piateho TÜV Reportu Úžitkové vozidlá, ktorý na základe technických kontrol takmer 1,2 milióna vozidiel v Nemecku predstavil zväz TÜV e.V. (VdTÜV).
Kým pred dvoma rokmi neprešla technickou kontrolou vyše štvrtina kontrolovaných úžitkových vozidiel (25,3 %), dnes je situácia v bezpečnosti lepšia. Závažné nedostatky kontrolóri zistili v priemere u 21,4 % vozidiel. „Nový TÜV Report Úžitkové vozidlá jasne ukazuje, že na bezpečnosť úžitkových vozidiel sa v Nemecku kladie veľký dôraz,“ hovorí Dieter Roth, senior manažér Truck Services z TÜV SÜD. Najlepšie obstáli ťažké nákladné autá nad 18 ton s niečo vyše 18 %-ným podielom vážnych nedostatkov. „Dôvodom je predovšetkým to, že prevádzkovatelia vsádzajú na komplexnú servisnú starostlivosť o vozidlo,“ zdôrazňuje Roth.
Ilustračné foto: Pixabay.com
Na zmluvy zahrňujúce údržbu vozidiel sa spolieha stále viac manažérov vozových parkov. A prináša to ovocie v podobe zlepšenia bezpečnosti. Kilometrové výkony priebežne rastú vo všetkých hmotnostných kategóriách – napríklad aktuálny priemer pre nákladné autá a ťahače je 124 tisíc kilometrov ročne.
Technickú kontrolu zvládne bez nedostatkov 86,4 % jednoročných vozidiel, čo je viac ako pri poslednom meraní. Zlepšenie nastalo aj pri päťročných kontrolách – 65,7 % vozidiel prejde bez zistených nedostatkov. Mierny nárast, o 0,1 percentuálneho bodu na 15,4 %, však v tejto kategórii zaznamenali malé nedostatky. „Úroveň bezpečnosti sa zlepšila. To je jasný signál, že krátke intervaly medzi pravidelnou údržbou a technickou kontrolou sú absolútne potrebné,“ myslí si Roth.
Chyby v osvetlení, únik oleja či problémy s brzdami – to sú nedostatky, ktoré môžu ohroziť bezpečnosť a životné prostredie. V oblasti osvetlenia zistili kontroly najviac nedostatkov na zadných svetlách. Podiel ich porúch je už pri jednoročných vozidlách v priemere 3,7 %, pri päťročných až 11,2 %. Pri karosérii a podvozku najviac problémov spôsobujú poruchy tlmičov a pruženia a na kĺboch riadenia (vyše 2 % podiel porúch u päťročných vozidiel). Na pohonnom ústrojenstve sa najviac nedostatkov týka úniku oleja. Už po jednom roku zaznamenali kontrolóri netesnosti u 1,3 % úžitkových vozidiel, u päťročných je to takmer päť percent (4,8 %).
Pri pohľade na jednotlivé hmotnostné kategórie štatistiky kontrol ukázali niekoľko odchýlok od priemerného počtu nedostatkov:
TÜV Report sumarizuje kontroly takmer 1,2 miliónov úžitkových vozidiel a je tak najväčším nezávislým poradcom pri kúpe ojazdeného úžitkového auta. Podiely nedostatkov ukazujú, ktoré vozidlá sa dlhodobo držia najlepšie. Celkovo je variantov úžitkových nákladných vozidiel tak veľa, že kúpa ojazdeného auta je komplikovaná záležitosť. Pohľad na intervaly údržby dáva dobrú orientáciu pri kúpe. Kto chce mať istotu, môže využiť odbornú pomoc – vo forme kontroly v servisnom stredisku TÜV SÜD. Odborníci preveria vozidlo a vyhotovia obsiahlu kontrolnú správu.
Zdroj: TÜV SÜD