10 vecí, ktoré potrebujete vedieť o metaverze

08.08.2022

Technológia neustále napreduje. Menia sa aj spôsoby, akými obchodujeme, spravujeme a využívame komerčné nehnuteľnosti. Jednou z oblastí, ktorá môže ovplyvniť budúcnosť nehnuteľností, je Metaverse. Núti nás prehodnotiť to, čo to znamená byť prítomný "osobne" alebo na diaľku, pričom naša prítomnosť prekračuje hranice fyzického a virtuálneho sveta. To predstavuje transformačnú príležitosť pre komerčné nehnuteľnosti a nadväzné služby.    

Pre tých, ktorí sa chcú dozvedieť o metaverze základné informácie, prináša realitno-konzultačná spoločnosť CBRE odpovede na 10 otázok:

 

1. Čo je vlastne Metaverse resp. metaverzum?

Pojem metaverse bol prvýkrát spomenutý v románe Neala Stephensona Snow Crash z roku 1992, kde ním autor takto označoval 3D virtuálny svet obývaný avatarmi - dvojníkmi skutočných ľudí. Teraz však prekročil oblasť sci-fi a stal sa realitou. Ide o akési virtuálne univerzum, virtuálny vesmír. Zjednodušene povedané, na metaverzum sa môžete pozerať nielen ako na digitálny priestor, ale aj ako na most medzi fyzickými a digitálnymi zážitkami. Umožňuje prežiť pocit prepojenosti medzi fyzickým aj viacerými virtuálnymi svetmi súčasne.

2. Čo v ňom môžete robiť?

Takmer všetko, čo si dokážete predstaviť. Metaverzum, ktoré z veľkej časti vychádza z herného priemyslu, sa dá použiť na široké spektrum praktických aplikácií na zlepšenie našich fyzických a digitálnych zážitkov. V metaverze nájdete vzdelávanie, koncerty, športové podujatia a dokonca aj na nákupy virtuálnych pozemkov. Vaša firma môže využívať technológie na rôzne účely. Digitálne kancelárske budovy by mohli umožniť napríklad globálnu spoluprácu, nábor zamestnancov a príležitosti na vytváranie sietí. A to bez toho, aby sa ľudia z rôznych kontitnetov stretli vo fyzickej administratívnej budove. Metaverzum by sa dal opoužiť aj pri službách zákazníkom a predaj „tvárou v tvár“. Mohli by savytvoriť vzdelávacie a tréningové prostredia, ktoré by znížili náklady na fyzické prostredie a tréning.

jeshoots.com unsplash.com

Zdroj: jeshoots.com unsplash.com

3. Ako získate prístup do Metaverse?

Prístup k metaverzu môže byť prostredníctvom známych technológií, pomocou prehliadačov alebo mobilných aplikácií. V súčasnosti je najlepším spôsobom, ako sa k týmto zážitkom dostať, prostredníctvom rozšírenej reality (AR), virtuálnej reality (VR) alebo slúchadiel so zmiešanou realitou (mixed reality).  V metaverze ste zastúpení a komunikujete prostredníctvom avatara, teda svojho virtuálneho dvojníka. Po vstupe sa používatelia môžu kedykoľvek slobodne pripojiť k metaverse, odkiaľkoľvek na svete, hrať hry, sledovať udalosti alebo si kúpiť virtuálny pozemok.

4. Ako sa dá platiť metaverse?

Za digitálne aktíva (pozemky alebo NFT) v metaverze platíte digitálnymi peniazmi, ako sú kryptomeny typu Bitcoin, Ethereum, Solana a Polygon, čo sú v podstate šifrované dátové reťazce, ktoré označujú jednotku meny. Svoju menu bezpečne uchovávate vo svojej kryptopeňaženke. S nákupom kryptomien sú spojené riziká, na ktoré by si kupujúci mali dávať pozor a mali by si urobiť vlastný prieskum.

5. Čo je to vlastne Blockchain?

Blockchain je typ distribuovanej účtovnej knihy. Inými slovami, ide o zdieľanú databázu určenú na zaznamenávanie transakcií alebo digitálnych interakcií. Namiesto centralizovaného systému, ktorý sa pri overovaní interakcií (transakcií) tradične spoliehal na ľudskú dôveru, musia byť záznamy potvrdené a šifrované celou sieťou. To umožňuje subjektom prenášať údaje, peniaze a iné virtuálne aktíva priamo, bez potreby sprostredkovateľa. Blockchain je infraštruktúra umožňujúca vytvorenie plne bezpečného a transparentného ekonomického ekosystému v metaverse, a teda bezpečného priestoru pre transakcie, ako je napríklad nákup budov alebo pozemkov.

6. Čo je to Non-fungible token (NFT)?

NFT je jedinečná a nezameniteľná jednotka údajov uložená na technológii blockchain. NFT slúžia ako digitálny jedinečný certifikát pravosti a označujú internetové vlastnícke práva, ktoré je možné kupovať a predávať. Umožňuje komponovateľnosť – schopnosť kombinovať a poskytovať nové práva / prístupy vlastníkom.

Príklady NFT zahŕňajú:

  • Jedinečné digitálne umelecké dielo
  • Jedinečné tenisky v limitovanej edícii
  • Položka v hre, digitálna krajinka
  • Vstupenka, ktorá vám poskytuje prístup k osobným / virtuálnym udalostiam s príslušnými výhodami
  • Pozemkové NFT, ktoré poskytujú vlastnícke práva k pozemkom v metaverze

 

7. Kto sú kľúčoví hráči v sektore?

Rovnako ako internet, nikto nevlastní metaverzum, hoci najčastejšie Metaversum spomína spoločnosť Meta, do ktorej portfólia patria Facebook, Instagram alebo WhatsApp. Ďalšími hráčmi, ktorí sa na vývoji metaverza podieľajú, sú Microsoft, Apple, Epic Games a Roblox. Veľké platformy, ktoré ponúkajú možnosť nákupu, predaja a prenájmu pôdy v metaverze, sú The Sandbox, Decentraland a Axie Infinity.

8. Ako kúpiť virtuálny pozemok?

Najpopulárnejším spôsobom, ako získať virtuálny pozemok je NFT, ktorý predstavuje pozemok vo virtuálnej realite. Môžete buď vytvoriť stránku sami, najať si vývojárov virtuálnych pozemkov, aby vám ju postavili, alebo si prenajať existujúcu virtuálnu pôdu. Spotrebitelia si môžu kúpiť pozemok v jednom metaverze alebo v rôznych metaverzách pomocou preferovanej kryptomeny danej platformy. Ako v skutočnom svete, cena "pôdy" sa môže zhodnocovať a znehodnocovať podľa bežných princípov dopytu a ponuky. V závislosti od toho, či používate metaverzum ako komerčnú platformu alebo zábavku, väčšina platforiem má priestorové obmedzenia. Môžete investovať do potenciálneho úspechu vznikajúcich platforiem metaverza nákupom jednotlivých akcií alebo indexových fondov špecifických pre metaverzum. Medzi obľúbené akcie patria Meta, Microsoft, Unity Software a Autodesk.

9. Ako získať hodnotu z nakúpenej pôdy v metaverze?

Metaverzum určite zmení existujúce obchodné modely a vytvorí úplne nové. V súčasnosti môžete nad virtuálnou krajinou rozvíjať portfólio aktív, ako sú:

  • Podujatia a služby - Budovanie priestorov na voľný čas pre virtuálne spoločenské zážitky, ako sú koncerty, obchodné výstavy, konferencie atď. Módni a e-commerce provideri navrhujú virtuálne nákupné zážitky alebo módne prehliadky
  • Vzdelávanie - Pedagógovia môžu vytvárať virtuálne miestnosti prispôsobené ich špecifickým vzdelávacím potrebám, čo umožňuje študentom učiť sa zložité prvky prostredníctvom 3D grafiky

Samotné vlastnosti metaverza môžu byť monetizované inovatívnymi spôsobmi, napr.:

  • Rozvoj virtuálnych laboratórií pre prírodné vedy, ktorých výstavba, údržba a modernizácia je vo fyzickom svete mimoriadne nákladná
  • Použitie digitálnych dvojčiat na zvýšenie efektivity
  • Lekári môžu fungovať pomocou technológie digitálnych dvojčiat, ktorá spája najväčšie svetové mozgy, aby praktizovali zložité operácie a testovali inovácie.

Rovnako ako v skutočnom svete budú existovať obchodné príležitosti pre realitných developerov, obchodníkov s nehnuteľnosťami, ako aj pre tých, ktorí ponúkajú služby v oblasti správy nehnuteľností a zariadení, lízingu, oceňovania nehnuteľností atď.

10. Ako metaverzum regulované?

V súčasnosti vo veľkej miere absentuje regulačné prostredie špecifické pre metaverzum a zatiaľ je v rovine úvah. Rovnaké zákony však platia, pokiaľ ide o zverejňovanie platených odporúčaní, nepravdivých reklám, porušovania patentov a ochranných známok, poskytovania darčekov a ochrany osobných údajov. Finančné transakcie sú z veľkej časti zaznamenané v blockchaine a zostávajú trvalým záznamom, takže je tu zaručená určitá forma bezpečnostnej ochrany. Širší obraz o právach spotrebiteľov, zdraví a bezpečnosti, uzatváraní zmlúv atď. však stále neexistuje. Metaverzum poskytuje príležitosť skúmať a experimentovať s virtuálnymi nehnuteľnosťami v prostredí s nižším dopadom, nákladmi a úsilím ako v reálnom živote, kde regulácia často obmedzuje inovácie. Je však potrebné nájsť rovnováhu. Veľkou otázkou zostáva rozsah požadovanej ochrany a kto by mal byť regulačným orgánom, ktorý to bude presadzovať.

Aj po zodpovedaní 10 otázok je stále mnoho neznámych. Čo znamená metaverzum pre investorov a nájomníkov – má vôbec obchodný zmysel? Pretože práve oni sa musia v konečnom dôsledku rozhodnúť, či a kedy v ňom začať pôsobiť. 

Zdroj: CBRE

Podobné články

  1. Prieskum CBRE: Flexibilné kancelárie naberajú na popularite
  2. Prieskum CBRE: Flexibilné kancelárie naberajú na popularite
  3. Analýza CBRE: Podiel voľných kancelárií v Bratislave klesá
  4. Analýza CBRE: Podiel voľných kancelárií v Bratislave klesá
  5. CBRE: Najviac plochy sa prenajalo v rámci automotive a 3PL
  6. CBRE: Najviac plochy sa prenajalo v rámci automotive a 3PL
  7. CBRE: Celková nájomná aktivita v 1. kvartáli 2024
  8. CBRE: Celková nájomná aktivita v 1. kvartáli 2024
  9. CBRE: Industriálnym nehnuteľnostiam dominuje 3PL
  10. CBRE: Industriálnym nehnuteľnostiam dominuje 3PL
  11. Analýza CBRE: Slovenské nehnuteľnosti aj naďalej lákajú investorov
  12. Analýza CBRE: Slovenské nehnuteľnosti aj naďalej lákajú investorov
  13. CBRE: Do komerčných nehnuteľností v SR sa investovalo 664 miliónov eur
  14. CBRE: Do komerčných nehnuteľností v SR sa investovalo 664 miliónov eur
  15. CBRE: Industriálny trh na Slovensku je stabilný, silný dopyt vytváral hlavne výr
  16. CBRE: Industriálny trh na Slovensku je stabilný
  17. Report CBRE: Firmy v Európe chcú pracovať vo flexibilných priestoroch
  18. Report CBRE: Firmy v Európe chcú pracovať vo flexibilných priestoroch
  19. Bratislava zažije jedinečnú diskusiu o budúcnosti pracovísk
  20. Bratislava zažije jedinečnú diskusiu o budúcnosti pracovísk
  21. CBRE: Nájmy v priemyselných a logistických nehnuteľnostiach v SR vzrástli o 13%
  22. CBRE: Nájmy v priemyselných a logistických nehnuteľnostiach v SR vzrástli o 13%
  23. irmy očakávajú zvýšený záujem o prácu v kanceláriách
  24. Firmy očakávajú zvýšený záujem o prácu v kanceláriách
  25. CBRE: Takmer 90 % firiem chce pracovať v energeticky úsporných budovách
  26. CBRE: Takmer 90 % firiem chce pracovať v energeticky úsporných budovách
  27. CBRE: Až 84 % firiem chce pracovať v energeticky úsporných budovách
  28. CBRE: Až 84 % firiem chce pracovať v energeticky úsporných budovách
  29. Analýza CBRE: Slovensko minulý rok dominovalo v objeme investícií do realít
  30. Analýza CBRE: Slovensko minulý rok dominovalo v objeme investícií do nehnuteľnos
▼ Viac
Prieskum

Top ponuky