9 tipov ako excelovať počas obchodnej prezentácie

08.01.2018

Počas obchodnej prezentácie pre zákazníka, vrcholový manažment vo vašej firme alebo dokonca pre investora vám nezaručia úspech PowerPoint slajdy ktoré vytvoríte – je toho oveľa viac. Nasledujúcich deväť bodov vám pomôže vytvoriť hodnotnú prezentáciu.  

1. Vopred si zaistite svoju dôveryhodnosť

Pozrime sa pravde do očí, vaši zákazníci budú s najväčšou pravdepodobnosťou počúvať to, čo im chcete povedať vtedy, ak vedia, že ste dôveryhodný. A nie je to zdĺhavý úvod o úspechoch vo vašej kariére. Namiesto toho, či už ide o verejnú alebo internú prezentáciu, začnite ju informáciami o dôveryhodnosti skôr, než predostriete nové informácie. Môžete začať krátkym príbehom o zázemí firmy, ktorý súvisí s témou, podeliť sa o skúsenosti, vďaka ktorým ste prišli k záveru prezentáciu vytvoriť, alebo dokonca poodhaliť zdĺhavé výskumy alebo iné referencie, ktoré podporia vaše informácie a priamo súvisia s tým, čo a chystáte povedať. Zaumieňte si nastoliť atmosféru dôveryhodnosti – nedúfajte, že sa to stane samé.

Prednáška

Ilustračné foto: Pixabay.com

2. Uveďte cieľ prezentácie hneď na začiatku

Ak vaši poslucháči poznajú zámer alebo cieľ vašej prezentácie už od samého začiatku, je pravdepodobnejšie, že sa už od začiatku naladia na to, čo máte v úmysle povedať pri prezentácii svojho výrobku alebo služby. Toto vám uľahčí, aby ste sa na konci prezentácie dopracovali k vytúženému cieľu, či už ide o financovanie, súhlas s pokračovaním počiatočného návrhu, zmenu postoja k produktu alebo jednoducho o dosiahnutie vzájomnej dohody a pochopenia. Pomôže vám to vytvoriť prezentáciu tak, aby ste sa zamerali na svoj cieľ a nie na to, aby ste sa od neho odklonili.

3. Použite veľa podporného materiálu

Aj keď si vytvoríte svoju dôveryhodnosť, musíte ju potvrdiť aj počas prezentácie. Namiesto toho, aby ste prezentovali materiál, obohaťte ho dôveryhodnými informáciami, ktoré ho vhodne doplňujú. Nemusíte ich zahrnúť do slajdov, ale uistite sa, že sú vo vašich poznámkach. Môžete napríklad povedať príbeh, uviesť štatistiky, výsledky výskumu alebo dokonca citovať z uznávaných zdrojov, ktoré podporia váš cieľ. Keď hovoríte o dôveryhodnosti produktu, nebuďte skromný. Pokojne použite vety ako “môžete byť skeptickí, ale …” alebo “viem, že je to prekvapujúce, ale …”

4. Nové vstupy oddeľte trefnými citátmi alebo obrázkami

Ak chcete dosiahnuť lepší dojem, každú novú tému alebo myšlienku uveďte trefnou citáciou alebo fotkou na celej obrazovke, ktorá zákazníkov na túto tému pripraví. Je to lepšie než použitie nadpisu. Ak budete musieť, pripíšte k téme slovo či dve, alebo ich jednoducho povedzte nahlas a nechajte citát alebo obrázok, aby váš vstup podporili. To dá vašej téme silný impulz, pretože silná citácia alebo obraz im ešte dlho zostane v pamäti, keď budú počuť o podobnej téme. Okrem toho to rozdeľuje prezentáciu, a to najmä vtedy, ak nemáte inú možnosť než zahrnúť do prezentácie PowerPoint suché materiály ako sú predajné grafy alebo dlhý zoznam.

5. Pýtajte sa podnetné alebo rétorické otázky

Účinný spôsobom, ako poskytnúť informácie, je namiesto toho, že sa pustíte do prezentačného materiálu, najprv položiť otázku. To ich prinúti premýšľať o materiáli v kontexte, ktorý chcete. Napríklad by ste mohli povedať "Možno sa čudujete, prečo ..."; "Keď som sa začal/a zaoberať touto otázkou, pýtal/a som sa ..."; alebo "Ako dlho by sme mali ...?" Uistite sa, že dobre odhadnete svojich poslucháčov a veci, o ktoré by sa zaujímali a štylizujte svoje otázky tak, aby ste im na tieto veci odpovedali a zároveň im podali informácie a dospeli k cieľu svojej prezentácie.

6. Začnite prekvapujúcim vyhlásením

Niekedy najlepší spôsob, ako si získať pozornosť zákazníkov ohľadom informácií, ktoré prezentujete, je povedať prekvapujúce vyhlásenie. Zaujmete ich a ak im môžete poskytnúť aj ďalšie informácie, tak zabodujete. V prípade potreby môžete spomenúť nejaký príbeh a použiť ho, aj keď to nie je váš hlavný bod prezentácie. Jednoducho slúži na prenos vašej správy smerom k zákazníkovi.

7. Buďte pripravení odpovedať aj na ťažké otázky

Počas prezentácie alebo v časti Často kladené otázky buďte pripravení na tie najťažšie otázky, ktoré sa môžu vyskytnúť. Obzvlášť na tie, ktorých zámerom je Vašej prezentácii oponovať. Keďže by ste mali poznať svoju tému ako aj svojich zákazníkov, mali by ste si svoje otázky vopred naplánovať. Zvážte všetky námietky, ktoré by mohli zákazníci mať, alebo otázky, ktoré by sa mohli spýtať ohľadom Vašich informácií. Zahrňte tie najkritickejšie otázky ohľadom vašej prezentácie, aby ste sťažili námietky, alebo na ne buďte pripravení odpovedať vtedy, keď sa vyskytnú. Zamerajte sa na posúdenie svojich vyhlásení alebo vyriešenia obáv týkajúcich sa prístupu odborníkov z oblastí tém, akými sú financie, IKT, ľudské zdroje atď., ktorí sa môžu prísť pozrieť na Vašu prezentáciu. 

8. Pripravte si svoje vlastné otázky v prípade, že sa nikto na nič nespýta

Bez ohľadu na to, či robíte prezentáciu pre verejnosť alebo obchodnú prezentáciu zameranú na konkrétnu skupinu zákazníkov, mali by ste si na konci ponechať časový priestor na otázky a odpovede. Ak sa nikto nespýta žiadnu otázku, pripravte si vlastné otázky, ktoré potom môžete zodpovedať. S ľahkosťou na ne prejdite tak, že poviete niečo ako: "Zvyčajne sa ma ľudia pýtajú ..." alebo "Jedna vec, ktorá by Vás ešte mohla zaujímať je ..." Samozrejme, že vaše otázky by mali priamo súvisieť s odovzdaním vašich informácií zákazníkom a s dosiahnutím cieľa. Preto ich používajte strategicky. Dokonca aj vtedy, keď dostanete od zákazníkov otázky, môžete po ich zodpovedaní použiť tie svoje.

9. Pripravte si druhý (krátky) záver po zodpovedaní otázok

Rovnako, ako sa dáva prídavok na koncerte alebo príloha k jedlu, by ste si aj vy mali po časti s otázkami zaradiť krátky záver. Je to čas na znovu zhrnutie kľúčových bodov vašej témy a na výzvu začať konať. Ak je to potrebné, môžete si na to pripraviť samostatný slajd, ale mali by ste byť schopní zvládnuť záverečný prejav sebavedome a bez poznámok na snímke.

autor: redakcia, Pôvodný autor: Michel Theriault, Zdroj: Forbes.com

Prieskum

Top ponuky