Koľko metrov štvorcových kancelárii skutočne potrebujete?

05.12.2022

Viete aspoň približne, koľko kancelárskych priestorov potrebujete? Koľko m2 to bude, ak zohľadníte počet vašich zamestnancov a nutné vybavenie? Ak práve hľadáte vhodné priestory, chcete si byť istí, že špecifikácie vyhovujú vašim ľuďom, dennej operatíve, ale aj stratégii rozvoja firmy, tento jednoduchý sprievodca vám ozrejmí všetky atribúty, ktoré by ste mali zvážiť. Atribúty, s ktorými treba kalkulovať ešte pred podpisom nájomnej zmluvy.  

Koľko priestoru potrebujete na osobu?

Pri kalkulácii, koľko metrov štvorcových potrebuje mať vaša kancelária, by ste mali v prvom rade zvážiť, ako efektívny alebo veľkorysí chcete byť pri prideľovaní priestoru pre zamestnancov.

Veľkorysá alokácia 9 m2 na osobu umožňuje vyčleniť 4,5 m2 na pracovné miesto (stôl, stolička atď.) a ďalších 4,5 m2 v spoločných priestoroch ako sú zasadačky a kuchynka.

Pridelenie 7 m2 na osobu umožňuje efektívnejšie využitie priestoru, aj keď by to malo byť prioritne v súlade s typom práce a pracovných úloh a s množstvom doplnkového vybavenia na pracovisku (tzv. amenities). Zopár príkladov požiadaviek na veľkosť kancelárskych priestorov podľa počtu osôb:

2 ľudia 8 – 12 m2 Približne ako garáž pre jedno auto
6 ľudí 25 - 36 m2  Asi ako ihrisko pre bedminton
10 ľudí  40 – 60 m2 Asi ako rozmer obdĺžnika pred futbalovou bránou, tzv. šestnástka (pokutové územie, „veľké vápno“)
12 - 15 ľudí 50 - 91 m2  Zhruba polovica tenisového kurtu


Koľko priestoru zaberie vybavenie a nábytok?

Okrem zamestnancov potrebujte v kancelárskom priestore aj potrebné vybavenie: od oddelených pracovných miest až po serverovňu. Orientačne rátajte s potrebným priestorom podľa nasledujúcich špecifikácií:

  • Malá konferenčná miestnosť (2-4 osoby) =  9 m2
  • Veľká zasadačka (4-8 osôb) =  14 m2
  • Zasadacia miestnosť (15-20 osôb) =  20,4 m2
  • Konferenčná miestnosť (20-30 osôb) =  28 m2
  • Malá serverová miestnosť (až 5 rack-ov) =  3,7 m2
  • Veľká serverová miestnosť (až 30 rack-ov) =  11 m2
  • Kuchynka =  9 m2

Čo všetko treba zvážiť?

Bežné pracovné priestory štandardne majú niekoľko typov zasadačiek, spoločné sociálne a oddychové priestory, kaviarne a kuchynky, ako aj vysokorýchlostnú internetovú infraštruktúru. Položte si nasledujúce otázky:

1. Aký typ kancelárskych priestorov funguje u vás najlepšie? Pravidlo 9 m2 na osobu sa vzťahuje prevažne na otvorené dispozície (open plan office). Ak budú všetci vaši ľudia sedieť blízko seba, môže to podporiť inovácie a efektivitu. Otvorené dispozície môžu tiež znížiť náklady zdieľaním zdrojov, ako sú tlačiarne, kopírky a dokonca aj osvetlenie. To však nevyhovuje každému typu podnikania. Ak chcete podporiť individuálnejší pracovný štýl s oddelenými pracovnými stanicami, rátajte až s 18 m2 na osobu. Samozrejme, môžete sa rozhodnúť aj pre kombináciu oboch dispozícií.

 Sven Mieke / Unsplash.com

Ilustračné foto: Sven Mieke / Unsplash.com

2. Je váš biznis nastavený na rast? Ak uvažujete o prijatí nového personálu, oplatí sa pri výpočte priestorových požiadaviek rátať aj s miestom pre nových ľudí. Svojmu súčasnému personálu môžete poskytnúť viac priestoru a neskôr, až prídu noví zamestnanci, priestor na osobu zredukovať. V každom prípade platí, že si prenajmete o približne 10 – 20 % plochy navyše, aby ste mali priestor pre budúcich zamestnancov.

3. Aký je stav a pôdorys priestoru? Nie je meter štvorcový ako meter štvorcový. Nezabudnite si podrobne pozrieť pôdorys vašej budúcej kancelárie. Niektoré nehnuteľnosti obsahujú rôzne rohy a zákutia, ďaleko od okien a osvetlenia, ktoré sú ako pracovný priestor prakticky nepoužiteľné. Ak chcete podporiť motiváciu a spokojnosť zamestnancov zabezpečenie dobrého osvetlenia pracovných plôch je v modernom pracovnom prostredí absolútne nevyhnutné.

4. Môžete priestor využiť efektívnejšie? Priestor a energie sú drahé, takže minimalizácia výmery sa zdá byť racionálna. Avšak namiesto zmenšovania priestoru pre zamestnancov, sa snažte „ukrojiť“ z priestorov pre doplnkové vybavenie (relaxačné miestnosti) alebo zo serverovní (mnoho spoločností prechádza na cloud computing, nepotrebuje vlastné „železo“ a rack-y). Ak však potrebujete tlačiarne, skenery, kopírky a pracovné stoly pre viacero monitorov, zabezpečte pre ne dostatok metrov štvorcových.

5. Aká je legislatívne stanovená výmera plochy na kancelárie na osobu? Požiadavky na priestory sa riadia aj stavebnými zákonmi, predpismi, ako aj pracovným právom a hygienickými normami. O minimálnych bezpečnostných a zdravotných požiadavkách na pracovisko pojednáva Nariadenie vlády SR č.391/2006 Z.z. Uvádza napríklad to, že pre jedného zamestnanca má byť na pracovisku voľná podlahová plocha najmenej 2 m2 okrem zariadení a spojovacej cesty. Na pracoviskách má na jedného zamestnanca pripadnúť najmenej 12 m3 vzdušného priestoru pri práci vykonávanej v sede.

6. Aká je cena prenájmu za m2 / mesiac? Väčšina realitných maklérov a prenajímateľov si účtuje náklady na prenájom podľa výmery priestoru. Uistite sa, že priestor, ktorý získate, je nákladovo efektívny, bez nepoužiteľných zákutí a spĺňa potreby vašej spoločnosti porovnaním

Koľko priestoru teda potrebujete?

Ak zohľadníte všetko vyššie uvedené, mali by ste byť schopní vyrátať požiadavky na kancelárske priestory na základe:

  • Vášho aktuálneho počtu zamestnancov
  • Požadovaného vybavenia a zariadenia
  • Plánov budúceho rastu a expanzie
  • Pracovného štýlu vašej firmy, dispozície a pôdorysu

Zdroj: Workspace.co.uk
 

Podobné články

  1. Navštívili sme kancelárie Kuehne+Nagel
  2. Navštívili sme kancelárie Kuehne+Nagel Slovensko
  3. Analýza CBRE: Slovenské nehnuteľnosti aj naďalej lákajú investorov
  4. Analýza CBRE: Slovenské nehnuteľnosti aj naďalej lákajú investorov
  5. BRF: Trh kancelárskych priestorov za 4. štvrťrok 2022
  6. BRF: Trh kancelárskych priestorov za 4. štvrťrok 2023
  7. CBRE: Do komerčných nehnuteľností v SR sa investovalo 664 miliónov eur
  8. CBRE: Do komerčných nehnuteľností v SR sa investovalo 664 miliónov eur
  9. CBRE: Industriálny trh na Slovensku je stabilný, silný dopyt vytváral hlavne výr
  10. CBRE: Industriálny trh na Slovensku je stabilný
  11. BRF zverejňuje výsledky trhu kancelárskych priestorov za 3.Q 2023
  12. BRF zverejňuje výsledky trhu kancelárskych priestorov za 3.Q 2023
  13. Report CBRE: Firmy v Európe chcú pracovať vo flexibilných priestoroch
  14. Report CBRE: Firmy v Európe chcú pracovať vo flexibilných priestoroch
  15. WOOD&Company: Home office sa mení na hybrid
  16. WOOD&Company: Home office sa mení na hybrid
  17. Bratislava zažije jedinečnú diskusiu o budúcnosti pracovísk
  18. Bratislava zažije jedinečnú diskusiu o budúcnosti pracovísk
  19. CBRE: Nájmy v priemyselných a logistických nehnuteľnostiach v SR vzrástli o 13%
  20. CBRE: Nájmy v priemyselných a logistických nehnuteľnostiach v SR vzrástli o 13%
  21. BRF: Vvýsledky trhu kancelárskych priestorov za 2. štvrťrok 2023
  22. BRF: Vvýsledky trhu kancelárskych priestorov za 2. štvrťrok 2023
  23. Firmy očakávajú zvýšený záujem o prácu v kanceláriách
  24. irmy očakávajú zvýšený záujem o prácu v kanceláriách
  25. 108 AGENCY: Nové prenájmy brzdia aj vysoké náklady na refity kancelárií
  26. 108 AGENCY: Nové prenájmy brzdia aj vysoké náklady na refity kancelárií
  27. BRF zverejňuje výsledky trhu kancelárskych priestorov za 1.Q 2023
  28. BRF zverejňuje výsledky trhu kancelárskych priestorov za 1.Q 2023
  29. CBRE: Takmer 90 % firiem chce pracovať v energeticky úsporných budovách
  30. CBRE: Takmer 90 % firiem chce pracovať v energeticky úsporných budovách
▼ Viac
Prieskum

Top ponuky