Sedacie vaky a skvelé "open space" ešte nie sú znamením, že máte vybudovanú firemnú kultúru. Nedávno som čítal článok o reklamných agentúrach, ktoré sa snažia prilákať mladé talenty skopírovaním start-upov v Silicon Valley. Čo ma na tomto článku najviac znepokojilo? Nastupujúci trend, kedy spoločnosti veria, že si vďaka pár trikom dokážu vybudovať vlastnú firemnú kultúru.
Firemnú kultúru nevytvoríte pestrofarebným nábytkom a otvorenými kancelárskymi priestormi. Teraz sa veľa diskutuje o tom, aká je firemná kultúra dôležitá. Je to akési emočné lepidlo, ktoré spája organizáciu so zamestnancami a zákazníkmi. Vezmite si napríklad spoločnosť Airbnb. Firemná kultúra a odkaz spoločnosti "Nikam nepatriť", sú jej neoddeliteľnou súčasťou. Manažment aj zamestnanci značke a jej odkazu rozumejú a ich viera preniká do všetkých oblastí firmy, od kancelárskych priestorov a zamestnaneckých výhod až po stravovací proces, kariérny rast, poradenstvo na podporu osobného rozvoja a ďalšie. Je to geniálne. Keďže som len nedávno založil svoju vlastnú agentúru, veľa som o tejto téme premýšľal. Verím, že firemná kultúra je to, čo spôsobuje, že sa do práce každý deň tešíme, než by sme sa tam museli vracať.
Ilustračné foto: Pixabay.com
Ale predsa o nej existuje pár mýtov, a tak by som ich rád napravil na pravú mieru:
Nie je to tak. Firemná kultúra sa môže vyvíjať a rásť, ale ak hneď od začiatku nemáte predstavu o tom, aká by mala byť, nebudete mať na čom stavať.
Zdá sa, že dávame znamienko rovná sa medzi pojmy "firemná kultúra" a "zábava", ale existuje veľa ďalších pozitívnych atribútov, ktoré prispievajú k dobru spoločnosti: motivácia, kvalita, služby, autentickosť, hodnoty a aktuálnosť. Firemná kultúra musí byť zmysluplná, pretože vás bude informovať o všetkom, čo zamestnanci pre vašu firmu robia každý deň. Myslite na ňu ako na niečo, čo vás láka do práce, alebo vás núti zostať aj napriek inej atraktívnejšej pracovnej ponuke. Pozn. Nie ponuku na predaj bagiet v pekárni.
Pestrofarebné sedacie vaky a skvelé open space ešte neznamenajú, že máte firemnú kultúru. Nedá sa dosiahnuť ani tak, že zamestnancom poskytnete švédske stoly, masáže či stolný futbal. Akoby boli všetky firmy posadnuté hračkami a zamestnaneckými výhodami – a hoci to zamestnávatelia myslia dobre, musia byť prepojené na hlavnú myšlienku spoločnosti, pretože práve vďaka jej odkazu si zamestnanca získate dlhodobo. Nebuďte firmou, ktorá robí tú chybu, že sa spolieha len na vonkajšie znaky, ktoré majú reprezentovať jej firemnú kultúru.
Žiaľ, nie je to tak. Firemná kultúra sa rodí z hodnôt ľudí, ktorí spoločnosť riadia - z ich snov, viery a priorít. Všetci sme pracovali pre lídrov, ktorí sa rozhodli, že chcú mať vybudovanú silnú firemnú kultúru plnú života, ale potom neurobili nič pre to, aby svoju víziu splnili. Naopak, očakávali zmenu od zamestnancov, no a výsledkom bolo ich strnulé a nútené správanie. Sú toto tí "inšpiratívni" ľudia, s ktorými chcete stráviť nespočetne veľa hodín v práci? Iste, skupina zamestnancov sa môže rozrásť a užívať si výhody, ale firemná kultúra – to, ako sa ľudia každý deň správajú a či konajú v prospech firmy - pochádza z vedenia spoločnosti.
Ľudia chcú pracovať v spoločnosti so silnou firemnou kultúrou - je to zlatá niť, ktorá ich spája s organizáciou a dáva ich práci zmysel. Lepšia morálka vedie k vyššej miere udržania zamestnancov, zatiaľ čo zamestnanci, ktorí len "rozvíria hladinu" často spôsobia len vyššie náklady a oneskorené dodanie tovaru alebo služby. Firemná kultúra nie je povrchná; naopak, ak si vybudujete silnú firemnú kultúru, odrazí sa to pozitívne aj na vašom firemnom účte v banke.
Tá pravá firemná kultúra je poháňaná skôr zlatým pravidlom než zlatými kľučkami. Je to o tom, ako sa správame k ľuďom, s ktorými pracujeme. Správame sa k nim s úctou a rešpektom? Oceňujeme ich prácu a profesionalitu? Platíme im včas? Cítia, že veľkou mierou prispeli k tomu, na čom celý čas spolu pracujeme? Je to, čo je dôležité pre nás, dôležité aj pre nich? Presne tak vznikajú tie najlepšie podnikové kultúry. A to nie je žiaden mýtus.
Autor: John Sheehan, Zdroj: Adage.com