Ľudia z home officu prechádzajú na hybridný model práce

09.05.2022

Slovensko sa po vyše dvoch rokoch pandémie vracia do „normálu“. Obchody, kaderníctva, fitness centrá či kultúrne podujatia navštevujeme bez obmedzení a pred pár dňami zanikla aj povinnosť nosiť respirátory či rúška. Uvoľnenie pociťujú aj kancelárske budovy, ktorých priestory sa postupne zapĺňajú zamestnancami. Nakoľko prvotná eufória z home office už dávno opadla, spoločnosti návrat zamestnancov na pracoviská vítajú. V aktuálnej analýze sa Eva Sadovská, analytička WOOD & Company, pozrela na to, ako to aktuálne vyzerá s návratom zamestnancov na pracovisko, aké typy kancelárií firmy preferujú, ale aj na riziká, ktoré z dlhodobého hľadiska home office prináša a aká budúcnosť prácu z domu čaká.  

Obmedziť mobilitu a zároveň neprerušiť prevádzku umožňoval firmám počas každej vlny pandémie home office. Ten ale nie je pre každého. Najväčší potenciál pre prácu na diaľku majú odvetvia ako informácie a komunikácia, administratívne služby alebo finančné a poisťovacie činnosti. Tieto oblasti však dovedna nezamestnávajú ani desatinu zo všetkých pracujúcich Sloveniek a Slovákov. Pre drvivú väčšinu pracujúcich našincov je tak home office iba fikciou.

Yasmina H / Unsplash.com

Ilustračné foto: Yasmina H / Unsplash.com

Zamestnanci sa po pandémii vracajú naspäť do kancelárií

Slovensko má za sebou štyri vlny pandémie koronavírusu, počas ktorých bol povinný alebo minimálne odporúčaný home office. Aktuálne na Slovensku nemáme už takmer žiadne protipandemické opatrenia a pred niekoľkými dňami zanikla dokonca aj povinnosť nosiť respirátory či rúška. Uvoľnenie pociťujú aj administratívne budovy, ktoré evidujú narastajúci počet zamestnancov. „Z kontaktu s nájomcami je zrejmé, že kancelárie sa stále viac zapĺňajú. Predpokladáme, že počet zamestnancov v kanceláriách v nasledujúcich mesiacoch ešte porastie. Stavy spred pandémie ale v najbližšom období neočakávame, nakoľko väčšina spoločností v súčasnosti preferuje hybridný model práce, teda striedanie kancelárie s prácou z domu. Od nájomcov ale vieme, že home officu sa už „presýtili“ a svojich zamestnancov chcú a potrebujú mať na pracovisku“, vysvetlil Martin Šmigura, investičný riaditeľ WOOD & Company.

Graf1

Eufória z home office netrvala dlho. Zamestnávatelia chcú mať zamestnancov na pracovisku

Aj v odvetviach, kde je home office možný, z dlhodobého hľadiska prináša problémy. Človek je tvor spoločenský a osobný kontakt hrá v práci stále prím pred sterilitou online prostredia. „Pri dlhodobej práci z domu je naše psychické zdravie ohrozené zvýšenou úzkosťou a depresiou. Na začiatku to môže vyzerať ako osamelosť alebo pocit odlúčenia - „nemám sa na koho obrátiť s problémom“. Pri home office sa stráca jasná deliaca čiara medzi domácim a pracovným prostredím -  „ešte pošlem tento email a umyjem riad“. Toto môže v konečnom dôsledku nárazovo zvyšovať psychologickú a emočnú záťaž”, konštatuje Miloš Poštek, psychológ z centra INLY, ktoré sa zaoberá komplexnou starostlivosťou o duševné zdravie a rozvoj ako dospelých jednotlivcov, tak aj tímov. Dlhodobá práca z domu môže zároveň viesť k tzv. “atomizácii” členov tímu, k strate synergií, podpory a pocitu spolupatričnosti, ale aj k nedostatku informácií. Na svoje limity naráža pri home office aj osobnostný a pracovný rast zamestnanca, ktorý sa lepšie uskutočňuje v kolektíve.

Novým „normálom“ je mix práce v kancelárii a z domu

Novým takpovediac normálom sa stáva mix práce z domu a v kancelárii. Potvrdzujú to aj výsledky prieskumu spoločnosti Profesia a iniciatívy Open HR forum, podľa ktorého uprednostňuje hybridný model práce až 54 % zamestnancov. Výlučne v kancelárii chce pracovať 38 % zamestnaných. Výkon práce výlučne z domu preferuje iba 8 % opýtaných. Hybridný model spočíva v tom, že niekoľko dní v týždni vykonáva zamestnanec svoju prácu na pracovisku a zvyšné dni pracuje z domu, napríklad v pomere 3:2.

Väčšina firiem nezmenšuje kancelárie, ale mení ich usporiadanie

Jedným z mýtov je, že hybridný model práce prináša so sebou záujem firiem o menšiu výmeru kancelárskych priestorov.   Opak je pravdou, nakoľko väčšina firiem žiadne zmeny týkajúce sa výmery neuskutočnila a ani to nemá v pláne. Potvrdzuje to aj prieskum realitno – poradenskej spoločnosti Cushman & Wakefield zo záveru roka 2021. Podľa týchto údajov má až 91 % firiem na Slovensku jasnú víziu o veľkosti svojich prenajímaných kancelárskych priestoroch, čo je dôkazom ústupu neistoty, ktorá panovala po vypuknutí pandémie. Až 60 % z oslovených firiem v tomto roku nemá v pláne meniť prenajatú kancelársku plochu, zväčšovať priestory plánuje dokonca 12 % spoločností a k zmenšovaniu pristúpi zrejme 19 % opýtaných firiem.

Firmy nemenia teda ani tak výmeru prenajatých priestorov ako ich usporiadanie. Upúšťajú od open space usporiadaní a požadujú viac flexibilných priestorov, kde sa budú môcť ľudia stretávať. Podľa údajov spoločnosti Cushman & Wakefield medzi najčastejšie zmeny patria dispozičné zmeny pomocou stavebných úprav alebo nábytkových prvkov, zväčšenie oblasti sociálnych zón, zníženie obsadenosti kancelárskych priestorov napríklad rotáciou zamestnancov, zvýšenie počtu malých a naopak zníženie počtu veľkých konferenčných miestností. Dobrou správou je, že firmy plánujú zvyšovať aj počty zamestnancov.

Graf2

Pre mnohých zamestnancov môže byť návrat na pracovisko plný obáv. ELA (European Labour Authority) preto ešte na jeseň 2021 pripravila „Našich 5 najlepších tipov pre zamestnancov, ktorí sa vracajú na pracovisko“:

  • Doprajte si čas na prispôsobenie: Pre mnohých ľudí môže byť návrat na pracovisko obrovskou zmenou z dôvodu väčšieho počtu ľudí, hluku a času stráveného cestovaním. Mnohí si na plný úväzok na pracovisku budú musieť nanovo zvyknúť. Ak vám to zamestnávateľ umožní, vráťte sa na pracovisko potupne (mix práce z domu a v kancelárii).
  • Upravte si týždenný harmonogram: Dochádzanie na pracovisko súvisí so skorším ranným vstávaním. Skúste sa na to pripraviť a privstať si aj počas dní, kedy pracujete z domu. Odborníci odporúčajú pripraviť si deň vopred oblečenie či obed. 
  • Nebojte sa opýtať sa: Pred návratom na pracovisko nezabudnite so svojím zamestnávateľom prebrať otázky napríklad o parkovacích miestach či o zdravotných a bezpečnostných opatreniach. Čím viac viete, tým sa budete cítiť pri návrate na pracovisko lepšie.
  • Preskúmajte nové spôsoby práce: Po pandémii je svet práce oveľa pružnejší. Porozprávajte sa so svojim zamestnávateľom, či a ako je možné nastaviť vašu pracovnú dobu alebo systém práce a to s cieľom zvýšiť čo najviac produktivitu práce, ale aj rovnováhu medzi pracovným a súkromným životom.
  • Nezabudnite na online nástroje: Neopúšťajte online nástroje, ktoré sa vám v čase home office osvedčili. Nové online platformy budú mať aj naďalej vplyv na pracovné postupy a budú naďalej umožňovať kolegom zapájať sa do pracovného procesu bez ohľadu na to, kde sa nachádzajú.

Zdroje:

https://ec.europa.eu/eures/public/our-top-5-tips-employees-returning-workplace-2021-10-22_sk

WOOD&Company, Cushman&Wakefield

Podobné články

  1. Čo nás motivuje chodiť do „offisu“?
  2. Čo nás motivuje chodiť do „offisu“?
  3. Realitné fondy v závere roka 2023 s aktívami blízko 2,6 mld. eur
  4. Realitné fondy v závere roka 2023 s aktívami blízko 2,6 mld. eur
  5. WOOD&Company: Home office sa mení na hybrid
  6. WOOD&Company: Home office sa mení na hybrid
  7. Podiel Slovákov pracujúcich z domu poklesol vlani na 13,1 %
  8. Podiel Slovákov pracujúcich z domu poklesol vlani na 13,1 %
  9. 19. apríl je Svetovým dňom investičných fondov
  10. 19. apríl je Svetovým dňom investičných fondov
  11. MDŽ: Ako sú na tom slovenské ženy v porovnaní s mužmi?
  12. MDŽ: Ako sú na tom slovenské ženy v porovnaní s mužmi?
  13. Moderných kancelárií je o štvrtinu viac ako pred 10 rokmi
  14. Moderných kancelárií je o štvrtinu viac ako pred 10 rokmi
  15. Slovenský investor verzus inflácia
  16. Slovenský investor verzus inflácia
  17. WOOD&Company: Realitné fondy pokračujú v raste
  18. WOOD&Company: Realitné fondy pokračujú v raste
  19. Home office sa vlani týkal 15 % Slovákov. Aktuálne sa vracajú do kancelárií
  20. Home office sa vlani týkal 15 % Slovákov. Aktuálne sa vracajú do kancelárií
  21. Ako vytvárať menej emisií z odpadu? Experti pripravili tri scenáre
  22. Ako vytvárať menej emisií z odpadu? Experti pripravili tri scenáre
  23. V kancelárii ročne vytvoríme 58 kg odpadu na osobu. Ako to zmeniť?
  24. V kancelárii ročne vytvoríme 58 kg odpadu na osobu. Ako to zmeniť?
▼ Viac
Prieskum

Top ponuky