Projektový manažment jednoducho a pre každého

13.02.2014

Projektový manažment je pomerne náročnou oblasťou, a pokiaľ sa chce manažér či freelancer stať odborníkom, čaká ho dlhá cesta školení pre hĺbkové vniknutie do problematiky. Na druhej strane existujú aj pomerne jednoduché pravidlá pre okamžité zvládnutie projektového manažmentu aspoň do takej miery, aby sme zverený projekt mali pod kontrolou a podarilo sa nám ho priviesť do úspešného konca.

 

Poďme pravidlá teraz predstaviť:

Workflow1. DEFINUJTE SI CIEĽ

Jedným z najčastejších kameňov úrazu je hneď prvý krok, ktorým je zadefinovanie cieľa. Aby bola definícia cieľa zmysluplná (a viedla k jeho naplneniu), mala by splniť nasledujúce kritériá:

  • Predstaviteľná a zrozumiteľná

Každý z členov projektového tímu by mal byť schopný predstaviť si, ako bude vyzerať výsledok
Častokrát môže pomôcť reálny náčrt (skica) výsledku, prirovnanie, detailný opis či napr. fotografia výsledku iného, porovnateľného projektu (napr. web stránka, zábery inej konferencie a pod.)

  • Merateľná

Termín
Množstvo
Financie a pod.

  • Personalizovaná

Každý z členov vie, čo má robiť.
Každý z členov vie, ktorú časť finálneho výsledku zabezpečuje (prináša) práve on.

2. SPRAVTE SI HARMONOGRAM A ROZPIS KROKOV

Nespoliehajte sa na ani na svoju pamäť, ani na operatívne nápady, či nebodaj komplexný nadhľad nad projektom. To, čo sa vopred nenaplánuje, na to s najväčšou pravdepodobnosťou zabudne, prípadne sa úlohy vychýlia z pôvodne zamýšlaného kontextu.

AKO SPRÁVNE ZAPISOVAŤ KROKY?

  • Každú činnosť rozmeňte na jednotlivé konkrétne, vykonateľné kroky („spracovať report“ sa v praxi skladá z množstva drobných krokov, ako napr. „požiadať e-mailom Petra o výsledky“, či „poslať text na jazykovú korektúru“)
  • Každú činnosť zaznačte v podobe slovesa; „E-mail Peter“ skúste zmeniť na „Poslať odpoveď na Petrov e-mail“
  • Na plánovanie činností a ich „rozmieňanie na drobné“ skúste využiť napr. techniku mind mapping

3. STANOVTE SI MÍĽNIKY

Míľniky predstavujú dôležité, zlomové termíny, ktorých dosiahnutie posúva projekt zásadne vpred. Inými slovami - ide o akési etapy projektu, na konci ktorých stojí naplnenie čiastkového cieľa (napr. výber ľudí, vizuálne spracovanie, ukončenie testovania a pod.). Ako prvé si vždy zadefinujte tzv. objektívne míľniky, ktoré sú závislé na externých, neovplyvniteľných okolnostiach (napr. termín konferencie je priamo závislý na voľných termínoch zvoleného hotela, a pod.)

4. KONTROLUJTE SI „CHLADNIČKU“

Priebežná kontrola je pre úspešnú realizáciu projektu veľmi dôležitá. Mnohí projektoví manažérí využívajú veľmi jednoduchú a zároveň účinnú techniku, ktorú nazývajú „kontrola chladničky“:

  • 1-krát za deň kontrola čiastkových úloh a krokov
  • 1-krát týždenne kontrola termínov a míľnikov

5. RÁTAJTE S REZERVOU 20% VO VŠETKOM

Hodnota 20% sa zdá byť akousi magickou hodnotou, ktorej integrácia do projektového plánovania a realizácie vám zabezpečí pokojný spánok:

  • Navýšte časové realizačné úseky o 20% oproti odhadu (ak si myslíte, že konkrétna etapa zaberie 5 dní, pre istotu počítajte so 6 dňami, ...)
  • Navýšte odhadovaný nákladový rozpočet o 20%
  • Znížte minimálne výsledkové odhady o 20% (ak napr. počítate, že vám projekt zarobí minimálne 10.000 EUR, nastavte si projekt z pohľadu nákladov a vstupov tak, ako keby vám zarobil iba 8 000 EUR) atď.

6. MAJTE VŽDY K DISPOZÍCII ZÁLOŽNÝ PLÁN

Ak je napr. tretia etapa projektu závislá na aute, a kolega Jozef prisľúbil svoje auto, zabezpečte si pre istotu ešte niekoho iného s autom; Jozef môže ochorieť, auto sa môže pokaziť a zháňanie na poslednú chvíľu je výrazne ťažšie a menej úspešné, ako rezervácia 2 týždne vopred.

7. V PRÍPADE CHÝB VYVODZUJTE ZODPOVEDNOSŤ AŽ PO SKONČENÍ PROJEKTU

Chyby sú bežnou súčasťou projektov a iba neskúsený projektový manažér počíta (dúfa), že sa nevyskytnú. Počas realizácie projektu nie je čas ani energia na riešenie osobných sporov a zodpovednosti (kto za čo môže); v prípade výskytu chyby sústreďte energiu tímu do odstránenia chyby a minimalizácie jej dopadov, nie do výčitiek či nebodaj hádok.

8. VYUŽÍVAJTE SOFTVÉR A APLIKÁCIE

Dnes je k dispozícii obrovské množstvo aplikácií a programov, ktoré pomáhajú projektovým manažérom a jednotlivým členom projektového tímu k efektívnemu zdieľaniu podkladov, zadávaniu termínov, vytváraniu to-do zoznamu, či správe a zálohovaniu dokumentov:

  • Basecamp - jeden z najobľúbenejších online programov na správu projektov a spoluprácu, vrátane zdieľania a zálohovania dokumentov
  • Podio - alternatíva k Basecampu, výhodou je bezplatné použitie do 5 užívateľov a možnosť úplného prispôsobenia konkrétnym potrebám a typu projektu
  • Lucidchart - zdieľaný priestor pre tvorbu grafov, flow chartov či myšlienkových máp
  • Google Documents / Google Drive - zdieľanie dokumentov a online spolupráca na ich úprave
  • Evernote - poznámky, to-do listy, hlasové záznamy či webové výstrižky, vrátane unikátneho prezentačného módu, ktorý aj z neformátovanej poznámky vytvorí elegantnú prezentáciu automaticky a za pár sekúnd
  • iCloud a iWork - po iOS 7 a OS X Mavericks aktualizácii takmer dokonalý softvérový ekosystém pre majiteľov zariadení Apple; kontakty, úlohy, pripomienky, kalendáre či dokumenty zdieľané a upravoné online

Riadenie projektov je závislé ešte na jednej dôležitej okolnosti  - na motivácii a angažovanosti jednotlivých členov projektového tímu.

Preto je kľúčovou úlohou každého projektového manažéra a lídra pravidelne ukazovať ľuďom smerovanie projektu, prinášať informácie o progrese, povzbudzovať a najmä pripomínať podobu a hodnotu výsledku, ku ktorému každodenná práca a sústredenie smerujú.

Ilustračné foto: Stock.xchng
 

Mgr. Oliver Jakubík
Oliver Jakubík pomáha od roku 2008 firmám a manažérom dosahovať ciele a rozvíjať svoje zručnosti v oblasti predaja, komunikácie, leadershipu a osobnej produktivity. Reálne skúsenosti z manažérskej a obchodnej praxe kombinuje s aktuálnymi poznatkami psychológie a medzinárodným know-how. Je fanúšikom jazzovej hudby, značky Apple, energetických nápojov a inovatívnych prístupov.
Prieskum

Top ponuky