Pri porovnaní výsledkov prvého kvartálu roku 2012 a 2013 v oblasti dopytovania cez dopytové systémy, pozorujeme trend pomalého rastu stabilne najopytovanejších oblastí - stavebníctvo, doprava, stroje. Naopak najvyšší medziročný percentuálny rast pozorujeme v oblastiach, ktoré sú viac menej špecifické alebo sezónne – výrobky, šport, elektrospotrebiče. Jediný segment, ktorý si drží vysoké reálne čísla dopytov z minulého roku a takisto percentuálne markantne posilnil, je auto-moto.
Medziročne najvyšší percentuálny nárast počtu dopytov cez dopytové systémy zaznamenala oblasť výrobkov - až o 252,9 %. Nasleduje segment elektrospotrebičov (o 14,6%) a auto-moto (13,3 %). V percentuálnom raste síce pomalšia, sa v tesnom závese drží oblasť stavebníctva (o 12,9%) a súvisiaca oblasť predaja stavebných hmôt, ktorá zaznamenala len mierny nárast (3,2 %). Zvýšenie v priemere o 10 % zaznamenali dopytové systémy aj v oblastiach priemyslu, poľnohospodárstva a tlače.
Pri reálnych počtoch zadaných dopytov si stabilné prvé priečky drží oblasť stavebníctva ( Q1 2012: 2 346, Q1 2013 2 650 dopytov), stavebného materiálu (Q1 2012: 2185, Q1 2013: 2 256 dopytov), dopravy, ktorá paradoxne percentuálne v prvom kvartáli oslabila (Q1 2012: 1 325, Q1 2013: 1 122 dopytov). Potvrdzujú to výsledky štatistiky služby 123dopyt.sk, ktoré ukazujú že ľudia najčastejšie dopytujú najmä tieto oblasti. „Stavebníctvo bolo silné i v minulých rokoch. Patrí medzi čiastočne sezónne, keďže majitelia nehnuteľností plánujú opravy a prestavby domov, bytov či záhrad najmä po zime,“ hovorí riaditeľ 123dopyt.sk, Otto Kočí.
Segmentom, ktorý si drží vysoké reálne čísla zadaných dopytov a zároveň výraznejšie percentuálne rástol (13,3 %), je auto-moto. Práve záujem o automobilové odvetvie naznačuje sezónny trend, kedy majitelia automobilov vyhľadávajú po zimnom období servis, plánujú kúpu náhradných dielov či nového auta. „Jar je pre väčšinu majiteľov osobných áut dobou opráv, kedy si dávajú svojho „miláčika“ do formy. Neriešia pritom len prezutie pneumatík či drobné opravy, ale mnohí i predaj či kúpu automobilu. Rovnaké je to v prípade motocyklistov, pre ktorých na jar skutočne začína sezóna a tým pádom aj čas opráv a investícií do motocykla,“ dodáva Kočí.
Z hľadiska sezónnosti sa v Q2 predpokladá nárast počtu zadaných dopytov v segmentoch stavebníctva a stavebného materiálu, ktorá tak z celoročného hľadiska opäť posilní.
Najviac zadaných dopytov v Q1 2013
Zdroj a foto: B2M