6 rád, ako do kancelárie prilákať kvalitných ľudí

04.03.2019

Podľa údajov Ústredia práce, sociálnych vecí a rodiny sa miera disponibilnej nezamestnanosti dostala na Slovensku na úroveň 5,26 %. To v praxi znamená, že je veľmi málo potenciálnych zamestnancov. V ktorých odvetviach chýbajú ľudia najviac? Profesia.sk uvádza, že v prvej trojke inzerentov, ktorí najčastejšie inzerujú, sú obchod, výroba, doprava a logistika. Za nimi nasledujú typicky kancelárske pozície: administratíva, informačné technológie, ekonomika, financie, účtovníctvo a manažment. Ako teda získať a udržať ľudí pracujúcich v kanceláriách?

1. Nechajte rozhodovať zamestnancov

Rada vhodná ako pri sťahovaní sa do nových kancelárií, tak aj pri prerábaní  tých doterajších. Zapojenie ľudí do zmien je mimoriadne efektívne. Majú svoj podiel na zmenách, budujú firemnú kultúru a zároveň je to istá forma teambuildingu. Napokon sú to samotní zamestnanci a používatelia kancelárií, ktorí vedia, čo potrebujú, kade chodia najčastejšie, kde im čo prekáža a čo by mali mať „po ruke“. V kancelárii trávia bezmála tretinu bdelého života, tak by mali mať možnosť si svoje pracovné prostredie aspoň čiastočne prispôsobiť. Prejaví sa pozitívne to na dochádzke, pracovných výkonoch, produktivite a v neposlednom rade aj na budovaní zamestnávateľskej značky. A to to často tá najlepšia referencia.

2. Využite referral programy

Práve pozitívne referencie od kmeňových zamestnancov a brigádnikov či stážistov môžu v dnešnej dobe uľahčiť nábor nových ľudí. Nábor súčasnými pracovníkmi za odmenu – tzv. referral programy – sú stále obľúbenejšie. Podľa medializovaných informácií napríklad reťazec Kaufland získal cez odporúčania každého desiateho nového zamestnanca. Ak nový človek vo firme vydrží dlhšie ako počas skúšobnej doby, tak mu mnohé firmy vyplatia motivačný príspevok a tomu, kto takéhoto človeka odporúčal aj tzv. referral príspevok približne vo výške mesačnej mzdy. Niektoré spoločnosti vyplácajú aj tzv. náborový príspevok, a to až do výšky 500 eur.

Deal

Ilustračné foto: Pixabay.com

3. Znížte nároky na uchádzačov

Dá sa napísať, že firmy vytriezveli. Veľmi rýchlo sa prispôsobili situácii na pracovnom trhu a znížili v pracovných inzerátoch (často prehnané) nároky na uchádzačov. Vidieť to napríklad na podiele ponúk, ktoré vyžadujú prax. Podľa Profesia.sk sa to v roku 2015 týkalo približne 73 % ponúk. V roku 2018 to už bolo len 64 %. Klesá aj počet inzerátov, ktoré majú v podmienkach vysokoškolský titul. Z pracovných ponúk konečne vypadávajú ťažko uchopiteľné a merateľné vlastnosti ako „ťah na bránu“, „tímový duch“, „maximálna flexibilita“. Na druhú stranu v súvislosti s poklesom nárokov na prijatie do zamestnania stúpa aj nutnosť zaškolenia, školení, vzdelávania v odbore, koučingu a kariérneho rastu. Inými slovami firmy sa musia zaoberať komplexným talentmanažmentom.

4. Oslovujte už zamestnaných

Podľa analytikov z Gallup je 8 z 10 ľudí v práci nespokojných. Nech je dôvodom nespokojnosti čokoľvek, pre vás to môže byť cenná informácia. Takto sa dajú získať „áčkoví“ ľudia, špičkoví inovátori a „pracanti“, ktorí prinesú do firmy nový vietor a nápady. Nech je váš produkt či služba, pozícia firmy na trhu skvelá, vždy sa nájde priestor na zlepšenie. Zamestnanci si dnes môžu vyberať a tým, že majú istotu zamestnania, sú náchylnejší zmeniť firmu a firemnú kultúru. Najmä ak majú správnu motiváciu. Peňažnú aj nepeňažnú.

5. Šmykľavky a smartfón nepovažujte za benefity

Spomínaných „áčkových“ ľudí neohúria nejaké výdajne plné gumových cukríkov, kolobežky, tobogány, lezecké steny a podobná kreatíva v kancelárskej budove či kancelárii. Ak majú podávať výkon, prinášať firme hodnotu, tak určite vedia so svojím časom hospodáriť a nebudú tráviť hodiny hraním ping-pongu s kolegami po pracovnej dobe. To nie definícia work-life balance. Pracovitých ľudí (a pracovníkov s deťmi) skôr osloví dovolenka navyše, tzv. sick days a možnosť robiť z domu (home office). Pragmatických zamestnancov potešia príspevky na životné a úrazové poistenie alebo doplnkové dôchodkové sporenie. Ak ide o kanceláriu, tak viacerých motivuje ergonomická kancelárska stolička, kvalitná káva, veľký výber jedál v kantíne administratívnej budovy alebo rôzne druhy alternatívnej dopravy aj počas dopravnej špičky. Nájdu sa však aj firmy, ktoré sa stále domnievajú, že služobné vozidlo, notebook a mobilný telefón sú benefity. Sú to pracovné nástroje. Z nefinančných benefitov, ktorú sú skutočnými benefitmi, možno spomenúť služby zdravotnej starostlivosti pre zamestnancov, rôzne masáže, odborný kondičný skríning a koučing, pomoc pri znižovaní stresu a podobne. Veľkou pomocou pre rodičov a najmä pre expatov sú firemné škôlky priamo v kancelárskej budove. Pozitívne vnímaným benefitom sú darčekové, relaxačné, športové, kultúrne alebo dovolenkové poukazy.

6. Buďte féroví a dôverujte ľuďom

Terajší aj budúci zamestnanci si vážia, ak firma to, čo vo svojim ľuďom a spoločnosti deklaruje, aj skutočne robí. Dôležitejšie než „employer branding“ a nejaké „PR pozlátko“ je zmysluplná náplň práce a férové podmienky. Platí to aj o genderovej a platovej rovnosti. Férové firmy v pracovnej zmluve už nemajú rôzne právnické kľučky a zákerné formulácie napísané malými písmenkami. Kancelárske priestory, ktoré zariadil známy dizajnér, plné farebných sedacích vakov, paliem, motivačných citátov na stenách a umeleckých solitérov, teda vnútorne motivovaných ľudí neoslovia. Pracantov a inovátorov teší cesta, samotný proces zlepšovania a pocit z dobre vykonanej práce, ktorá ich aj firmu niekam posúva. I keď to tak bude znieť, táto veta vôbec nie je v rozpore s nadpisom: „Kvalitných ľudí nepripútate reťazou k pracovnému stolu.“ Ak skvelí zamestnanci prinášajú výsledky, firma by im mala dať dôveru a slobodu dosahovať ich v kancelárii, v kaviarni alebo doma. Oni vám dôveru odplatia lojalitou.

Autor: Redakcia Kancelarie.sk

Podobné články

  1. Ako ovplyvnil slovenský pracovný trh konflikt na Ukrajine?
  2. Ako ovplyvnil slovenský pracovný trh konflikt na Ukrajine?
  3. Hrozí nám vojna o zamestnancov. Čo urobiť, aby ste si ich udržali?
  4. Hrozí nám vojna o zamestnancov. Čo urobiť, aby ste si ich udržali?
  5. Mladí dnes nájdu uplatnenie vo viacerých odboroch
  6. Mladí dnes nájdu uplatnenie vo viacerých odboroch
  7. Pracovný trh: rásť bude najmä priemysel a logistika
  8. Pracovný trh: rásť bude najmä priemysel a logistika
  9. Zmeny na trhu práce: Každý štvrtý zamestnaný Slovák musí prejsť školením
  10. Zmeny na trhu práce: Každý štvrtý zamestnaný Slovák musí prejsť školením
  11. Pracovný trh v roku 2020: férový prístup, ohľaduplnosť a lojalita
  12. Pracovný trh v roku 2020: férový prístup, ohľaduplnosť a lojalita
  13. Do dvoch rokov zanikne polovica súčasných pracovných miest
  14. Do dvoch rokov zanikne polovica
  15. Je home office efektívnejší ak práca v kancelárii?
  16. Je home office efektívnejší ako práca v kancelárii?
  17. COVID-19: Home office vs. práca v kancelárii
  18. COVID-19: Home office vs. práca v kancelárii
  19. 10 krokov k vytvoreniu minimalistickej kancelárie
  20. 10 krokov k vytvoreniu minimalistickej kancelárie
  21. 12 tipov ako vtipne a inteligentne napísať "Nevyrušovať"
  22. Keď kaviareň supluje kanceláriu
  23. Keď kaviareň supluje kanceláriu
  24. 12 tipov ako vtipne a inteligentne napísať "Nevyrušovať"
  25. Ako na feng shui v kancelárii?
  26. Ako na feng shui v kancelárii?
  27. Čo robiť, ak máte v kancelárii toxických kolegov?
  28. Ako pracovať, ak máte v kancelárii toxických kolegov?
  29. Nastal čas dovoliť zamestnancom pracovať odkiaľkoľvek?
  30. Nastal čas dovoliť zamestnancom pracovať odkiaľkoľvek?
▼ Viac
Prieskum

Top ponuky