Pracovný trh v roku 2020: férový prístup, ohľaduplnosť a lojalita

10.02.2021

Koronavírusová pandémia mala výrazný dopad na prácu u 47 % zamestnávateľov. Zmeny nastali v oblasti poskytovaných benefitov, posun nastal aj v oblasti vzdelávania – to sú aktuálne výsledky HR prieskumu personálnej agentúry Grafton, ktorá dlhodobo mapuje vývoj situácie na slovenskom trhu.

Rok 2020 sa niesol v znamení veľkých zmien nielen v pracovnom živote. V súvislosti s koronavírusovou pandémiou sa veľa hovorilo o znižovaní miezd, odmien a benefitov. Personálna agentúra mapovala zmeny a atmosféru vo firmách naprieč odbormi: „Analýzu pracovného trhu sme začali realizovať tesne pred príchodom koronakrízy a opakujeme ju v pravidelných intervaloch. Poslednú vlnu sme realizovali koncom roka 2020, kedy už firmy vedeli zhodnotiť situáciu, ale aj predikovať plány na najbližšie obdobie,“ objasňuje Miroslav Garaj, riaditeľ Grafton Recruitment.

Meeting

Ilustračné foto: Pixabay.com

 

Opatrnosť, lojalita a ohľaduplnosť

Najvýraznejšími rysmi aktuálneho prístupu vedenia firiem sú opatrnosť, obozretnejšie rozhodovanie týkajúce sa investícií a vyššia miera flexibility. V porovnaní s predošlým rokom prejavujú výrazne vyššiu opatrnosť i zamestnanci. „Vďaka nízkej miere nezamestnanosti v predošlých rokoch sa ľudia nebáli meniť zamestnanie. S pandémiou sa však situácia zmenila - ľudia aktuálne viac uprednostňujú stabilitu a istotu dlhodobého zamestnania. Ku zmene pracovného miesta sú viditeľne opatrnejší a viditeľná je u nich aj vyššia miera lojality k zamestnávateľovi,“ hovorí k aktuálnemu prieskumu M. Garaj. Stabilita práce sa stala najsilnejšou požiadavkou ľudí, ktorá vplyvom pandémie stúpla až o 27 percentných bodov.

Oproti obdobiu pred začiatkom pandémie tiež rastie ohľaduplnosť zamestnávateľov k zamestnancom. Práve v dobe, kedy musia pracovníci maximálne skĺbiť svoj súkromný život s prácou, je férový prístup a pochopenie zo strany zamestnávateľa veľmi dôležité.

Benefity prešli najvýraznejšou zmenou

Napätie z vývoja koronavírusovej pandémie ruka v ruke s požiadavkami v práci a domácnosti zvyšuje tlak na zamestnancov. Aktuálne prieskumy ukazujú, že zamestnanci, ktorí sú dlhodobo mimo kolektívu, si odvykajú od fyzických kontaktov, čo má v konečnom dôsledku dopad na efektivitu celej firmy.

„Mnoho firiem z neistoty na trhu a v snahe znižovať svoje náklady obmedzilo firemné školenia, kurzy a prácu s tímom. Avšak už aj v tejto oblasti cítime posun k lepšiemu,“ hovorí odborník na vzdelávanie PaedDr. Daniel Bacík zo spoločnosti PLUS Academia a poukazuje, že medzi hlavné trendy roka 2021 patrí tréning reziliencie a energy manažmentu.

Vzdelávanie sa presunulo do online priestoru a okrem podpory a angažovanosti tímu pokračujú spoločnosti aj v kurzoch cudzieho jazyka, pri ktorom pokroky sleduje umelá inteligencia. Práve zmeny v poskytovaní benefitov ukázal prieskum Grafton ako najvýraznejšie: až tretina zamestnávateľov bola doteraz nútená ich znížiť, 5 % z nich už však objem poskytovaných benefitov vrátilo na pôvodnú úroveň.

Mzdy sa držali, prioritou bolo zdravie

Vzniknutá situácia ohľadom koronavírusu mala výrazný dopad na prácu u takmer polovice zamestnávateľov, no ako ukázal prieskum agentúry Grafton, až 67 % z nich počas roka 2020 nezmenilo výšku miezd svojich zamestnancov, 28 % firiem dokonca mzdy zvyšovalo. „V snahe zabezpečiť chod firmy a konkurencieschopnosti na trhu sa zamestnávatelia rozhodli udržať výšku miezd. A to aj napriek prekážkam, ktoré im kríza priniesla. Vyvažovali ich šetrením nákladov na eventy a marketing, obmedzovaním investícií, ale tiež už spomínanými zmenami v oblasti benefitov,“ hodnotí vývoj Miroslav Garaj.

Práca z domu, predtým vyhľadávaný benefit, ktorému sa však väčšina firiem bránila, sa zrazu stala bežnou. Firmy si však vyskúšali, že homeoffice funguje, produktivita zamestnancov počas neho neklesá a tak v ňom plánujú pokračovať aj naďalej. Zamestnanci tak začali preferovať benefity súvisiace s bezpečnosťou v práci a celkovou ochranou zdravia. Potvrdzuje to aj Dagmar Polievková, personálna manažérka zo spoločnosti Planeo Elektro/Fast Plus: „Vo zvýšenej miere dbáme na to, aby sme našich zamestnancov ani zákazníkov nevystavili možnosti nákazy – aj preto sme prijali špecifické hygienické opatrenia priamo v kanceláriách a našich predajniach, ale tiež rozšírili možnosti práce z domu či rozšírili ponuku našich služieb o dovoz tovaru priamo ku zákazníkom našou vlastnou dopravou.“

Zdroj: Grafton Recruitment

Podobné články

  1. Dočasné zamestnávanie pracovníkov kancelárií cez PA zažíva boom
  2. Dočasné zamestnávanie pracovníkov kancelárií cez PA zažíva boom
  3. Ako sme na tom s ESG?
  4. Ako sme na tom s ESG?
  5. Pracovné miesto na celý život? Kedysi bežná realita, dnes skôr fikcia
  6. Pracovné miesto na celý život? Kedysi bežná realita, dnes skôr fikcia
  7. Prečo zamestnávatelia končia s ľuďmi, ktorí predstierajú pohyby myšou?
  8. Prečo zamestnávatelia končia so ľuďmi, ktorí sa predstierajú pohyby myšou?
  9. Ľudia by chceli mať pri organizovaní svojho pracovného času viac flexibility
  10. Ľudia by chceli mať pri organizovaní svojho pracovného času viac flexibility a s
  11. Ako vnímame starostlivosť o zdravie?
  12. Ako vnímame starostlivosť o zdravie?
  13. Prieskum: Prečo ľudia menia prácu?
  14. Prieskum: Prečo ľudia menia prácu?
  15. Ako ovplyvnil slovenský pracovný trh konflikt na Ukrajine?
  16. Ako ovplyvnil slovenský pracovný trh konflikt na Ukrajine?
  17. Grafton: Trendom na trhu práce sa stane job hopping
  18. Grafton: Trendom na trhu práce sa stane job hopping
  19. Hrozí nám vojna o zamestnancov. Čo urobiť, aby ste si ich udržali?
  20. Hrozí nám vojna o zamestnancov. Čo urobiť, aby ste si ich udržali?
  21. Využívanie flexibilných pracovných úväzkov vzrástlo vo viac ako štvrtine firiem
  22. Využívanie flexibilných pracovných úväzkov vzrástlo vo viac ako štvrtine firiem
  23. Mladí dnes nájdu uplatnenie vo viacerých odboroch
  24. Mladí dnes nájdu uplatnenie vo viacerých odboroch
  25. Veľký mzdový prieskum Grafton: Sme stále atraktívny trh?
  26. Veľký mzdový prieskum Grafton: Sme stále atraktívny trh?
  27. Pracovný trh: rásť bude najmä priemysel a logistika
  28. Pracovný trh: rásť bude najmä priemysel a logistika
  29. Slováci sa chcú zdokonaľovať hlavne v jazykoch
  30. Slováci sa chcú zdokonaľovať hlavne v jazykoch
▼ Viac
Prieskum

Top ponuky