Gina Berndt zo spoločnosti Perkins+Will uvádza kľúčové tipy na vytvorenie flexibilnej a sviežej kancelárie, ktorá bude príťažlivá pre novú generáciu riaditeľov. Ako globálna dizajnérska líderka v odbore interiérového dizajnu firmy Perkins+Will, stanovuje trendy pre vzorový dizajn, klientske služby a etiku. Viac než 30 rokov vedie tímy k tomu, aby priniesli také dizajnové riešenia, ktoré robia klientom radosť, spĺňajú ich funkčné parametre a presahujú ich očakávania. S jej jedinečným zameraním sa na interiéry je v úplnom súlade s trendmi, ktoré ovplyvňujú to, ako ľudia pracujú, žijú, učia sa a uzdravujú.
Po vyše 30-ročnom tvorivom dizajne pracovných prostredí pre spoločnosti všetkých typov a veľkostí, mám dosť jasnú predstavu o tom, čo je potrebné na to, aby vznikla skvelá spoločnosť. Ako dokáže dizajnér získať takúto predstavu? Nuž, vďaka dizajnovému procesu som mal možnosť pozrieť sa zblízka na to, kto a čo dokáže firmu rozbehnúť. Aj keď verím, že dobrý dizajn na pracovisku podporuje úspech organizácie a môže byť kľúčovým prostriedkom na posilnenie jej hlavných cieľov, som presvedčený aj o tom, že kancelársky dizajn nedokáže mať na ľudí veľký vplyv, kým nebude splnených päť nasledovných podmienok:
Prvá je vždy vízia: Firma musí dať najavo, aký je jej cieľ, aby sa mali ľudia za čo postaviť a zároveň boli vedení niečím hmatateľným. Hneď na druhom mieste je kultúra. Pozitívna kultúra je zjavná (rovnako ako jej opak). Vďaka číslu tri, vedeniu, sa prvé dva body uskutočnia. Číslo štyri, talent, je rozhodujúce — a nemá tendenciu chýbať v prítomnosti silného vedenia, pevnej vízie a priaznivej kultúry. Číslo päť je očividné: finančná zodpovednosť — ktorá, ako sme v posledných rokoch videli, môže prekvapivo chýbať. Bez tejto päťky nebude vaše pracovné prostredie prinášať požadované výsledky, v ktoré by ste podľa poradenstva v oblasti dizajnu a vedenia firmy mali veriť. Ale ak zvládate všetkých päť podmienok, čítajte ďalej a dozviete sa tipy na vytvorenie prvotriedneho pracoviska.
Kancelária vo Vancouveri. Foto: Perkins+Will
Ak ste si odobrili všetky políčka, pravdepodobne ste už pochopili, že tvorba každého skvelého pracoviska si vyžaduje spoluprácu medzi viacerými oddeleniami v rámci organizácie, vrátane vedenia, HR, IT, financií, nehnuteľností a manažmentu poskytovania služieb. Ak nezískate všetky uhly pohľadu, konečný výsledok bude nevyvážený. Mnohé firmy nevidia prínos spätnej väzby a spolupráce tohto rozsahu, ale tie, ktoré tieto rozhovory uskutočňujú, vytvárajú tie najlepšie pracovné miesta.
Už roky nie sme uväznení vo svojich kanceláriách a mobilný štýl práce sa nikam nestratí. Napriek tomu stále zostáva vnútorná potreba nájsť si svoje vlastné miesto. Kamarátska spolupráca môže byť vybudovaná virtuálne, ale osobnému stretnutiu sa nič nevyrovná. Najtvorivejšie firmy skúmajú spôsoby ako prehĺbiť medziľudské vzťahy. Poradenstvo v oblasti dizajnu a inovácie IDEO navrhuje projektové miestnosti, v ktorých sa tímy stretávajú, aby spolu pracovali. V Chicagu sa zamestnanci firmy IDEO môžu zastaviť na strešnej terase a nadýchať čerstvého vzduchu pri neformálnej diskusii. I keď sú tieto prostredia úplne odlišné, oba priestory podporujú komunikáciu v práci.
Pracovisko sa zmenšuje a to prináša množstvo stratégií o tom, ako sa dá čo najviac zväčšiť priestor, napríklad nehierarchické plánovanie, zdieľanie pracovných stolov, práca z domu a „stolovanie“ (pracovné stoly sú umiestnené tak, ako pri stolovaní). Popularita a akceptácia týchto stratégií budú aj naďalej rásť. Nielenže to umožňujú najnovšie technológie, ale z pohľadu nehnuteľností získavate aj hmatateľné výhody. Keďže pracovné priestory sú čoraz viac preplnené, je dôležité, aby navrhnuté technológie vyhovovali najnovším požiadavkám, pretože pracovné prostredie má výrazné účinky na zdravie a produktivitu.
IDEO Chicago. Foto: Steve Hall/Hedrich Blessing
Vytvorenie zmyslu pre kolektív je dôležité, ale rovnako dôležité je aj rozpoznať potreby jednotlivca. Priestranné priestory určené na stretnutia alebo prácu pri káve, občerstvení alebo jedle sú veľmi podstatné a vždy sú súčasťou dizajnových riešení pre špičkové spoločnosti. Všetci vieme, že človek sa vždy nedokáže sústrediť v skupine alebo v miestnosti plnej ľudí; niektoré z našich najproduktívnejších momentov sa dejú vtedy, keď sme sami a v tichu. Objavenie tejto rovnováhy znamená ponúknuť obrovský priestor na nové nápady v pracovnom prostredí a vyskúšať si široké spektrum pracovných štýlov.
CompTIA. Photo: Steve Hall/Hedrich Blessing
Technologická inovácia je jedinou najväčšou hybnou silou vo vývoji pracovísk a úspešné spoločnosti musia byť v pohode so zavedením nových technológií a byť dostatočne flexibilné na to, aby sa prispôsobili rýchlym zmenám. Zapojte tých správnych odborníkov, aby vám pomohli získať prehľad o tom, čo je na trhu a pomohli vám vybudovať dátovú infraštruktúru na podporu technologických zmien. Celosvetovo úspešná súkromná obchodná spoločnosť si dala vo svojej kancelárii v Chicagu navrhnúť elektronickú a komunikačnú infraštruktúru vo flexibilnej rozvodnej sieti pod vyvýšenou podlahou, ktorá umožňuje, aby jej mobilné pracovné stoly určené na obchodovanie boli konfigurovateľné v akejkoľvek polohe na priestore s rozlohou 100 000 štvorcových stôp.
Nové prírastky na firemnom rebríčku budú nevyhnutne naštiepené tak, aby umožnili nový rast. Vodcovia budúcich generácií X a Y neočakávajú, že budú pracovať v luxusných pracovných priestoroch; očakávajú, že ich pracovné priestory budú zdravé, neformálne, flexibilné a to, že budú fungovať. Organizácie, ktoré to rýchlo pochopia a tieto podmienky im umožnia, budú mať konkurenčnú výhodu pri nábore a udržiavaní nových mladých talentov.
Tie najlepšie firmy chcú, aby boli ich zamestnanci zdraví. Vytvorenie prostredia, ktoré ponúka dobré životné podmienky, presahuje rámec ponuky fitness centra; znamená to vytvorenie interiérov bez škodlivých materiálov a postaranie sa o ľudský komfort, vytvorenie prostredia s ergonomickým nábytkom a modernými pracovnými nástrojmi. Väčšia pozornosť sa už teraz venuje výhodám priestorov s prirodzeným denným svetlom, zatiaľ čo výška stien a deliacich panelov sa zníži alebo úplne odstráni.
Firma Great River Energy. Foto: Don Wong
8. Vytvorte si svoju značku. Tak ako maloobchodné a stravovacie reťazce vytvárajú určitú atmosféru, vaša kancelária komunikuje aj značku spoločnosti. Dlho a usilovne premýšľajte o tom, ako by mal váš kancelársky priestor vyjadriť vaše podnikanie. Obchody Apple a Target sú skvelým príkladom značiek vyjadrených v maloobchodnom prostredí, ale aj pracoviská dokážu sprostredkovať hodnotu firmy svojim zamestnancom a klientom. Naše riešenie pre riaditeľstvo reštaurácií Darden v Orlande na Floride je tiež veľmi dobrým príkladom; environmentálna grafika a mnohé komponenty odrážajú históriu firmy, súčasné udalosti a uznanie zamestnancov sú postavené na prezentovaní značky pod heslom “klienta podporiť a potešiť.”
Reštaurácie Darden. Foto: Michelle Litvin
William Hannah a Joseph Barbara, tvorcovia animovaného seriálu Jetsonovci z roku 1962 presne predpovedali niekoľko vecí o budúcom pracovisku. George Jetson sa spojil so svojim šéfom, Cosmo Spacely, cez mobilné komunikačné zariadenia (veľmi sa podobali našim mobilným telefónom), videokonferencie a televízne technológie. Nemám predstavivosť Hannah alebo Barbary, takže moja predpoveď ohľadom pracoviska — a nášho života, ktorého sa to týka — sa riadi podľa mimoriadne hlbokého odkazu z koláčika šťastia, ktorý som kedysi dostal: “Možnosti sú nekonečné, pretože zmena je nevyhnutná.” Napriek tomu by som vás požiadal, že ak prijmete túto nevyhnutnú zmenu, nezabudnite nestratiť z dohľadu základných 5 princípov (vízia, kultúra, vedenie, talent a finančná zodpovednosť) a potom, v každom prípade, vytvorte úžasné pracovisko. Spôsobíte tak skutočnú zmenu.
Zdroj: Fastcompany.com