Polovica (49,6 %) z viac než 9 000 študentov a čerstvých absolventov popredných univerzít prevažne so zameraním na podnikanie a financie z 18 krajín strednej Európy a Francúzska vo veku 18 – 30 rokov, ktorí sa zúčastnili na prieskume pre štúdiu Deloitte Central Europe (CE) „First Steps into the Labour Market“ (Prvé kroky na trhu práce) pre rok 2021, by uprednostnila pracovné nastavenie, ktoré im umožňuje pracovať z rôznych miest vrátane domova s flexibilným pracovným časom (2018: 42,6 %).
Medzi slovenskými respondentmi je to až 56 % opýtaných. Naopak, iba 9,8 % všetkých respondentov uviedlo, že by uprednostnili tradičný model práce v kancelárii s pevným pracovným časom (pokles z 13,7 % v roku 2018).
Tieto odpovede sa nezakladali iba na názoroch a želaniach respondentov. Až 55 % všetkých opýtaných uviedlo, že sú zamestnaní alebo na stáži, a až 58 % malo skúsenosť so zamestnaním alebo prácou na plný úväzok. Podľa vedúcej partnerky Deloitte na Slovensku Ivany Lorencovičovej musia spoločnosti, ktoré chcú prilákať najlepšie mladé talenty, pochopiť, ako vidí svoju budúcnosť nastupujúca generácia. „Vysielajú jasný signál, že preferujú možnosť pracovať flexibilne z hľadiska miesta aj času,“ uviedla. „Spoločnosti, ktoré sa tomu nedokážu dostatočne rýchlo prispôsobiť, jednoducho nemusia byť zaujímavé pre najtalentovanejších študentov a absolventov. Naopak, tí môžu rýchlo prejsť k zamestnávateľom, ktorí vyhovejú ich potrebám.“
Zdroj: StartupStockPhotos / Pixabay.com
Zuzana Kostiviarová, manažérka pre služby v oblasti ľudského kapitálu Deloitte na Slovensku, zdôrazňuje, že pre zamestnávateľov je dôležité počúvať a pochopiť potreby a preferencie zamestnancov ohľadom pracovného prostredia a zladiť ich s vlastnou potrebou napĺňať svoje podnikateľské zámery. Pracovné prostredie má totiž významný vplyv na kultúru, zamestnaneckú angažovanosť a v konečnom dôsledku aj na samotnú výkonnosť organizácie.
Z. Kostiviarová pokračuje: „V súčasnosti sa kladie veľký dôraz na organizáciu kancelárskych priestorov, pričom považujem za veľmi zaujímavé, že iba 4 % respondentov na Slovensku preferujú zdieľané pracovné miesto (pracovné stoly, ktoré nie sú vyčlenené pre konkrétnych zamestnancov). Ukázalo sa tiež, že 35 % uprednostňuje pred inými možnosťami kancelárie pre dve až šesť osôb. Myslím si, že to potvrdzuje moje presvedčenie, že prechádzame od kultúry založenej na organizácii ku kultúre, kde nadobúdajú oveľa väčší význam tímy. Spoločnosti by tiež mali pri investovaní do renovácie kancelárií vziať do úvahy, že pre nové generácie nemusí flexibilita znamenať iba veľké open-space priestory.“
Podľa Moniky Kováčovej, Deloitte CE Talent Director, „je povzbudivé vidieť, že mnohé z individuálnych schopností, ktoré u seba slovenskí respondenti hodnotili vysoko, budú dôležité práve vo flexibilnom alebo virtuálnom pracovnom prostredí: schopnosť pracovať v tíme, schopnosť učiť sa, schopnosť plánovať a dodržiavať termíny, schopnosť riešiť problémy, digitálna gramotnosť a ďalšie. Je tiež zaujímavé, že odolnosť – húževnatosť pri prekonávaní výziev, prekážok a veľkých zmien – zhodnotilo ako svoju schopnosť vysoko až 82 % všetkých opýtaných.
Dotazník sa tiež respondentov pýtal, do akej miery pandémia ovplyvnila ich ochotu presťahovať sa za prácou do zahraničia, ktorá od posledného vydania prieskumu z roku 2018 u slovenských respondentov výraznejšie poklesla (zo 76 % na 61 %).
Napriek popularite flexibilnej práce ako konceptu si veľa respondentov uvedomilo, že práca na diaľku prináša nové výzvy vrátane vyrušení rodinnými príslušníkmi, časového manažmentu (vrátane rizika nadmernej práce), osamelosti a nedostatku komunikácie. Riešenie posledných dvoch výziev je kľúčové pre vytvorenie pocitu spolupatričnosti a zosúladenia s poslaním a hodnotami zamestnávateľa.
„Je dôležité, aby zamestnávatelia pochopili, že ľudí nemôžu jednoducho nechať plávať v prostredí práce na diaľku, a preto sa treba týmito výzvami zaoberať ,“ uviedla M. Kováčová. „O čosi viac ako polovica respondentov by chcela pracovať na diaľku iba raz alebo dvakrát týždenne, zatiaľ čo takmer štvrtina by si zvolila možnosť byť mimo kancelárie viac ako týždeň v mesiaci. Možno je to prekvapivé, ale iba 3 % slovenských respondentov uviedlo, že by chcelo pracovať na diaľku celý čas. Predpokladáme však, že aj toto rozhodnutie je ovplyvnené pandémiou, ktorú respondenti zažili, a idea ďalšieho obmedzenia ľudského kontaktu pre nich nie je lákavá.“
Základom je nájsť rovnováhu. Pri výbere najdôležitejších osobných hodnôt sa profesionálna práca umiestnila na štvrtom mieste (zvolilo ju 48 % slovenských respondentov ako jednu z maximálne piatich najdôležitejších hodnôt). To však bolo oveľa menej ako šťastný rodinný život (87 %) a dobré zdravie (85 %), čo naznačuje, že pracovné nastavenie by malo zohľadňovať hodnoty zamestnancov vo forme vyváženého prístupu k životu.
„Boj o najväčšie talenty je už teraz intenzívny a po konci pandémie, ktorý je dúfajme čoraz bližšie, sa bude pravdepodobne stupňovať. Veríme, že aj pre zamestnávateľov bude vďaka štúdii „Prvé kroky na trhu práce 2021“ jednoduchšie naladiť sa na rovnakú vlnu, na akej je nastupujúca mladá generácia.“ dodala I. Lorencovičová.
O prieskume
Deloitte Central Europe vydala štúdiu Prvé kroky na trhu práce, ktorá zahŕňa názory na prácu, život a vzdelanie viac ako 9 000 študentov a čerstvých absolventov z popredných univerzít v 18 krajinách strednej Európy a Francúzska. Prieskum sa zameral na ich skúsenosti a prístup k práci. Okrem toho mapuje oblasti, ktoré ich najviac znepokojujú, a zisťuje najdôležitejšie faktory, na základe ktorých si vyberajú budúceho zamestnávateľa.
Zdroj: Deloitte