Jedna strana argumentuje vysokou cenou za prenájom, druhá sa bráni malou obrátkou hostí a nízkymi tržbami. Ako je to v situáciách, keď ľudia na voľnej nohe a zamestnanci pracujúci na diaľku využívajú kaviarne namiesto kancelárie? A ako s tým súvisia trendy coffice a coworking?
Stand-up komik, moderátor, scenárista, producent, režisér – no prosto renesančný človek - Jano Gordulič sa v jednom rozhovore pre magazín Profit vyjadril, že v istom období svojej kariéry si z dôvodu šetrenia prestal prenajímať kancelárie a začal pracovať z rôznych kaviarní. S týmto štýlom práce bol spokojný. Či jeho prítomnosť pritiahla do kaviarní zvýšený počet zákazníkov, v interview nespomínal.
Ilustračné foto: Pixabay.com
Virálne šírený vtip hovorí, ako kamarát rozpráva kamarátovi: „Minule som ti videl chlapa v Starbucks. Nič nečítal. Nemal ani notebook. Ani nesurfoval na smartfóne. Iba pil kávu. Ako nejaký psychopat!“ Sieť kaviarní Starbucks je známa tým, že sám zakladateľ Howard Schultz prevádzky nenazýva „kaviarňami“, ale obchodom (store), útvarom (unit) a tretím miestom (third place). Koncept destinácie pre komunitu odkukal v Taliansku a jeho cieľom bolo vytvoriť aj v Amerike „tretie miesto“, teda akési útočisko medzi domom a kanceláriou. Príjemné miesto medzi prácou a bývaním. Tomuto účelu sú prispôsobené aj interiéry s mnohými zákutiami a wi-fi zdarma. Kávová kultúra je zeitgeist, „duch doby“, megatrend 21. storočia a Starbucks sa stal synonymom miesta pre prácu na diaľku.
Kultúra práce v kaviarňach prebehla na Slovensku príchod svetoznámej siete k nám. Bežne v rôznych bratislavských kaviarňach nájdete ľudí pracujúcich na voľnej nohe (freelancerov), živnostníkov, ale aj biznismenov ako medzi stretnutiami divo bubnujú do klávesnice notebooku a usrkávajú karamelové latte. A nemusia to byť práve kaviarne tzv. „hipsterské“, ktoré sú charakteristické rôznym druhom nábytku, dizajnovými predmetmi a svietidlami, voľnomyšlienkárskym menu akoby náhodne načmáraným kriedou na čierne tabule a celkovo „bohémskou“ atmosférou. Trend práce v kaviarni totiž nie je novátorský. Ide o overený koncept v novom šate – v kaviarňach v Paríži, Londýne, Miláne, Viedni, Budapešti aj v Prešporku tvorili známe osobnosti kultúrneho, najmä literárneho života. Dnes – na rozdiel od minulosti - okrem kávy a servisu poskytujú kaviarne bezplatnú wi-fi a zásuvky na nabíjatne telefónov a notebookov.
Na trend suplovania kancelárií naskočili aj čerpacie stanice. Bežne nájdete kútiky s wi-fi pripojením a kávou v konceptoch OMV Vivo, Slovnaft Fresh Corner alebo Deli by Shell, ktorá na svojom webe tvrdí, že pristúpila k úprave „...konceptu na diaľničných čerpacích staniciach, ktorý rešpektuje aktuálne potreby zákazníkov a reaguje na najnovšie trendy v interiérovom dizajne a modernej gastronómii.“
Prístup prevádzkovateľov voči freelancerom však môže byť aj opačný. Ak niekto pri espresse za 2,5 euro strávi tri hodiny času, nie je to pre kaviareň práve lukratívny biznis. Pri stolíku, ktorý „blokuje“ pracujúci freelancer sa mohli vystriedať viacerí zákazníci a aj tržby mohli byť tým pádom o poznanie vyššie. V niektorých kaviarňach tak nájdete hneď pri vchode vtipnú poznámku „We do not have Wi-Fi here, Talk to each other“, čo je voľne preložené „Nemáme tu wi-fi, rozprávajte sa medzi sebou“. Táto citácia vznikla údajne už v roku 1995 a v rôznych obmenách koluje po sociálnych sieťach. Nepriamym poslaním je okrem pobavenia aj upriamiť pozornosť na závislosť od neustáleho pripojenia na web a absenciu normálnej medziľudskej komunikácie tvárou v tvár.
Vžime sa späť do úlohy návštevníka. Túžbu po komunite, po prítomnosti iných ľudí, môže zamestnancom pracujúcim z domu alebo na diaľku suplovať práve kaviareň. Niektorým priam vyhovuje „kaviarensky šum“, ktorý sa dá mimochodom „naladiť“ aj on-line. Existuje niekoľko desiatok stránok, ktoré generujú zvukovú slučku šumu od zvukov dažďa až po rušný vysokoškolský kampus. Napokon tento fenomén, kedy nie ticho, ale šum je stimulantom kreativity, sa nazýva – efekt kaviarne. Introverti a tí, ktorí nepracujú v kancelárii (napr. obchodní zástupcovia), alebo majú firemnú kultúru tzv. hot desking (princíp kto prv príde, ten má pracovné miesto), môžu byť náchylnejší k tomu, aby sa utiahli do kaviarní. V praxi sme sa stretli aj s prípadom, kedy zamestnanci IT oddelenia „utekali“ do kaviarne v parteri budovy, pretože ponúkala lepšiu kávu, ako kávomat v kancelárii. Po výmene stroja na kávu a dodávateľa kávy mohla firma prijať ďalšie zákazky, pretože odrazu neunikali človekohodiny predtým strávené na kávičke v kaviarni. Ľudia pracujúci z kaviarní by si mali uvedomiť, že výhodou kancelárií alebo home office je ergonómia pracovného miesta. Stráviť mnoho hodín v nevetranom prostredí, na nevhodnej stoličke a s displejom v nevhodnej výške, možno vyhovuje kreativite a nie pohybovému aparátu.
Foto: AVION / KOLABO
Dobrým kompromisom medzi výškou nájomného v áčkovej kancelárii a zaberaním miesta v kaviarni je coworking. Coworking sú zdieľané kancelárske priestory (a miesta) na krátkodobý alebo dlhodobý prenájom, v ktorom sa stretávajú rôzni ľudia, z rôznych firiem, v rôznom čase. Situované sú väčšinou v centre miest s dobrou dostupnosťou k rôznym inštitúciám ako banky, pošty, či úrady. Coworking podľa štandardu poskytuje aj rôzne technické zázemie, vysokorýchlostné wi-fi, kopírku a tlačiareň a rôzne služby ako virtuálne sídlo, P.O. Box, či facility manažment. Bežne majú coworkingové centrá k dispozícii kuchynku, zasadačku či práve kaviareň. Zaujímavým konceptom je coffice, teda spojenie kaviarne a coworkingu. Napríklad aplikácia https://www.loccospace.com/ Loccospace umožňuje nájsť si v Prahe kaviareň, rezervovať a zaplatiť si miesto a pracovať niekoľko hodín ako v coworkingu. Navyše je v podstate len cena objednanej šálky kávy. Obsluha freelancera nijako nevyrušuje ani mu nenaznačuje, že by si mal ešte niečo objednať (prípadne odísť).
Novým trendom sú coworkingy v nákupných centrách, kde ťažia s prítomnosti spomínaného vybavenia službami, bezplatným parkovaním, ale aj zábavou (napr. kino) a veľkým výberom stravovacích možností. Príkladom môže byť coworking KOLABO v AVION Shopping Park, ktorého zakladateľkou je Michala Hrnčiarová, ktorá podobný koncept spustila pred troma rokmi aj v Novej Cvernovke v Bratislave. Coworking v nákupnom centre spôsob, ako využiť voľný priestor a doplniť ponuku služieb pre spádovú oblasť a návštevníkov či biznismenov, ktorí prídu len na pár hodín.
Na záver len jeden štatistický fakt: možnosť flexibilnej práce je pre mladých ľudí, ktorí už dnes tvoria viac ako 50 % všetkých zamestnancov, jeden z najžiadanejších pracovných benefitov.
Redakcia Kancelarie.sk