Pracovnému modelu "pondelok až piatok, od deviatej do piatej" zrejme definitívne odzvonilo. Ľudia chcú väčšiu slobodu rozhodovania, ako a kde budú pracovať. Nejde im o to, zostať v rámci "home office" doma. Nepožadujú skrátené úväzky. Skôr chcú čo najefektívnejšie využiť vlastný potenciál v priebehu dňa. Flexibilne. Vo vzťahu k sebe samým, času i priestoru, ale napríklad aj k dochádzaniu do práce.
Uvedené fakty vyplývajú z globálneho prieskumu najväčšieho prevádzkovateľa coworkingových priestor - Spaces. Zapojilo sa do neho vyše 15 000 respondentov v riadiacich pozíciách po celom svete. Viac ako polovica oslovených potvrdila, že sami pracujú mimo kanceláriu aspon 2,5 dňa z týždňa. Podobne tomu bude aj v prípade nimi riadených tímov. Napríklad 80% uchádzačov o prácu bez ohľadu na ich vek si z dvoch identických ponúk vyberie tú s možnosťou flexibilnej práce.
Foto: Spaces
Prevažná väčšina lídrov a manažérov tiež potvrdzuje, že takto poňatá organizácia práce vedie k lepším výsledkom. Je to aj vďaka rozšíreniu výkonných informačných a komunikačných technológií. "Z flexibility sa stala nová norma. Hnutie," zhŕňa lakonicky výsledky rozsiahleho prieskumu Mark Dixon, spoluzakladateľ a šéf spoločnosti IWG prevádzkujúce niekoľko coworkingových platforiem, vrátane Spaces.
Jeho slová potvrdzuje aj Karel Pelán, ktorý riadi rozvoj Spaces v Českej republike a na slovenské. Podľa neho spomínanú flexibilitu majitelia aj manažment firiem prenášajú do všetkých úrovní: nechcú sa upisovať na dlhú dobu na fixnú plochu kancelárií, obdobne nastavujú pružné pracovné podmienky aj pre svoje tímy.
Foto: Spaces
"Stále viac firiem umožňuje zamestnancom pracovať tam, kde chcú, a ako chcú. Práca na diaľku, pružná pracovná doba, projektové zamestnávanie či zapájanie externých spolupracovníkov ponúkajú dostatok flexibility firme aj ľuďom, ktorí pre ňu pracujú, "opisuje konkrétnu podobu stále rozšírenejšieho pracovného" hnutia" Karel Pelán. Podľa neho tiež firmy s podobným prístupom nevykazujú nedostatok zamestnancov, ani záujemcov o voľné pracovné pozície.
Ostatne, veľmi skoro to Spaces preukážu na konkrétnych príkladoch aj v Českej republike. Hneď začiatkom septembra od Spaces v budove Albatros na pražskej Národnej triede preberá celé jedno poschodie veľká obchodná spoločnosť Weber-Stephen Products. Ďalší klienti by objekt mali obsadiť do konca roka. Postupne sa v Prahe Spaces otvoria v karlínskom Nile House, komplexe Smíchoff na Prahe 5 a počas roka 2020 aj v Parkview v kancelárskom srdci Prahy 4.
Projektovému zamestnávaniu a využívanieu externých odborníkov presne vyhovujú coworkingové priestory typu Spaces. V nich si môžu spoločnosti alebo aj jednotlivci prenajať ľubovoľne veľký priestor. Treba len na jeden deň s bezproblémovú možnosťou predĺženia na celý rok.
Tridsať rokov skúseností s prenájmom zdieľaných priestorov IWG tiež ukázalo, že vždy bude významné percento nájomcov, ktorí do coworkingu (napríklad kvôli mladým talentom) chcú, zároveň však vyžadujú profesionálne pracovné zázemie aj so značnou mierou súkromia. Spaces preto okrem prakticky zónovaného coworking priestoru, klubových a eventových priestor, terás alebo nevyhnutné kaviarne Spaces Café ponúkajú aj privátne kancelárie. Na kľúč.
"Možno v tom tkvie podstata hnutia flexibiliánů. Nastupujúcej generácie zamestnancov alebo aj freelancerov je veľmi výkonná a zodpovedná. Funguje tímovo. Ale musia mať latentný pocit slobody, voľnosti. Preto sú Spaces celosvetovo vyhľadávanou platformou pre spoločnosti, ktoré hojne využívajú energiu a potenciál študentov vysokých škôl alebo čerstvých absolventov," uvažuje Karel Pelán.
Generácii Y a Zet vychádza Spaces ústrety takisto nadčasovým dizajnom a zariadením, umožňujúcim - opäť - flexibilné členenie priestorov. Návrhy interiérov, ktoré rad klientov vníma ako "new age", tvorí medzinárodný tím dvorných architektov IWG, zákazkovú výrobu zabezpečuje tunajšie osvedčený dodávateľ Capexus. Vybavenie je tvorené na základe globálnych skúseností s lokálnymi dodávateľmi. Napríklad srdcom Spaces v Albatrosu je a zostane kaviareň s kávou Nespresso a fresh barom od pražskej firmy OfficeFood.
Zdroj: Spaces
Podobné články