Preraziť v IT segmente je pre každého nového hráča veľkou výzvou. Nevyhnutnosťou je priniesť na trh niečo nové a sledovať aktuálne svetové trendy. O tom, aké je smerovanie IT oblasti a ako sa v nej dokázať presadiť, sme sa rozprávali s Tomášom Bednářom, generálnym riaditeľom Konica Minolta Slovakia.
Ste generálnym riaditeľom technologickej firmy. Aký mate vy osobne vzťah k moderným informačným technológiám?
Na informačné technológie sa snažím vždy pozerať z pohľadu koncových užívateľov. Zaujíma ma, ako a kedy používajú dané technológie a súčasne premýšľam nad tým, ako ich urobiť ešte jednoduchšími a prívetivejšími na ovládanie. Ľudia vám vždy dajú spätnú väzbu a tá sa dá uplatniť vo vedení firmy, ako aj u našich zamestnancov.
Foto: Konica Minolta
Vo firme pôsobím od roku 1996 a odvtedy som vystriedal viaceré manažérske pozície. Často hovorím, že keď som nastúpil do firmy, stretol som tu ľudí, ktorí sa venovali tlačiarňam a kopírkam, niektorí videli potenciál v počítačoch. Práve kopírky vytvárali náš vtedajší „core“ biznis. V súčasnosti je situácia iná. Zamestnanci, ktorí sa venovali tlačiarňam a počítačom, dnes vedú firmu. Tí, ktorí sa zaoberali výlučne kopírkam už u nás nepracujú.
Svet sa dynamicky mení a firma sa tomu vždy musí prispôsobiť. Spoločnosť totiž nezmeníte tak, že technologické novinky bude zavádzať jeden zamestnanec sediaci na nejakom poschodí vo firme. Firma musí cítiť smerovanie a víziu, čím chce byť a čo chce dosiahnuť.
Konica Minolta sa venovala v minulosti fotoaparátom, nasledovali tlačiarne a v súčasnosti poskytujete aj IT služby. Nie je pre vás, ako aj pre vašich zákazníkov, ťažké sa v tom zorientovať?
História je vec, za ktorú sa nehanbíme. Skôr naopak. Pri rozhovoroch s mnohými našimi zákazníkmi zaznieva to, že sme urobili správne rozhodnutie. Už pred niekoľkými rokmi sme pochopili, že tou správnou cestou je prestať vyrábať fotoaparáty, pretože ich nahradia mobily. Trh a správanie koncových zákazníkov sa za posledné roky výrazne zmenili. Ak by sme neurobili toto rozhodnutie, zaznamenali by sme veľké straty. Namiesto toho sme investovali nemalé financie do ďalšieho vývoja v inej oblasti. A oplatilo sa to.
Naši firemní zákazníci vnímajú značku Konica Minolta cez inovácie, spoľahlivosť a progresívny prístup. Medzi nimi nie je problém so znalosťou značky. Iné je to u koncových zákazníkov. Niektorí nás aj dnes spájajú s fotoaparátmi, dokonca ich aj dodnes viacerí z nich používajú. V stredoeurópskom priestore má naša spoločnosť dlhodobo vysoké postavenie, znalosť značky je tu teda na veľmi dobrej úrovni.
Často sa hovorí, že slovenský trh je veľmi malý a najnovšie technológie prichádzajú k nám s výrazným oneskorením. Ako si v súčasnosti Slovensko stojí s úrovňou IT technológií?
Krajiny v strednej Európe majú veľkú výhodu, ktorú si niekedy ani neuvedomujeme. Zaviesť nové technológie vo veľkej krajine, akou je napríklad Nemecko, je veľmi ťažké a nákladné. Slovensko a Česká republika majú optimálnu veľkosť pre skúšanie nových technológií. Neraz ide o celosvetové testy. Vďaka nim sa k najnovším IT technológiám dostaneme skôr ako v iných krajinách. Firmy totiž nebudú skúšať nové technológie v malých krajinách, so zlým prístupom a nedostatočne vybudovanou infraštruktúrou. Našou výhodou je aj to, že Konica Minolta nie je taká veľkou, ťažkopádnou firmou. Máme významný podiel na trhu, odborníkov, skúsenosti, zákazníkov a súčasne pôsobíme na trhu s optimálnou veľkosťou.
Foto: Konica Minolta
Súvisí s tým aj to, že pred niekoľkými rokmi vzniklo vývojové centrum v neďalekom Brne? Podieľajú sa na vývoji moderných IT technológií aj Slováci?
Prekvapivo mnohí naši kolegovia vo vývojovom centre v Brne sú Slováci. Trend je daný aj tým, že veľa Slovákov študuje na českých vysokých školách. Odľahčene hovorím, že v našej kuchynke je niekedy viac počuť slovenčinu ako češtinu. Vývojové centrum v Brne robí produkty nielen pre Európu, ale pre celý svet. Podieľajú sa aj na vývoji zariadenia Workplace Hub. Ide o novú technológiu, ktorú budeme zavádzať budúci rok. Pre nás je existencia vývojového centra v Brne dobrá z dvoch dôvodov. Jednak je to skutočnosť, že vývojové centrum má blízko k svojim zákazníkom a súčasne pracujeme v úzkej spolupráci s Japonskom. Druhý dôvod je ten, že sa sami môžeme spolupodieľať na vývoji. Je to úplne iná situácia, ako sedieť a čakať, čo pre vás vymyslia iní.
Aká je budúcnosť značky Konica Minolta? Aké sú súčasne trendy v IT technológiách?
V poslednom období vidieť, že sa všetci snažia o to, aby jednotlivé veci mali viacero dobrých funkcií. V skutočnosti však ľudia na ich využívanie nemajú čas. V súčasnosti chcú zákazníci mať veci čo najjednoduchšie. Preto sa aj naša firma snaží ísť filozofiou, že vieme veľa vecí a súčasne chceme, aby boli čo najjednoduchšie. Naša budúcnosť je v integrácii riešení a zjednodušovaní technológií pre menšie ako aj väčšie firmy. Inak povedané, hľadáme konkrétne riešenia na konkrétne problémy. Firmy totiž nechcú mať desiatky rôznych dodávateľov a neprepojené databázy s dôležitými údajmi. Chcú mať čo najmenej dodávateľov a jeden jednoduchý systém, v ktorom sa budú bez problémov orientovať. Naším cieľom je prinášať na lokálnom trhu riešenia pre jednoduchší život, aby výsledky boli dosiahnuteľné v rozumnom čase a s rozumnými prostriedkami.
Zdroj: Konica Minolta