Slovenské stavebníctvo by sa po piatich rokoch konštantných poklesov mohlo začať v tomto roku stabilizovať. Lepšie zajtrajšky očakávajú hlavne firmy z inžinierskeho staviteľstva, a to vďaka veľkým štátnym zákazkám. Rok 2015 by už mal priniesť prvý výraznější rast objemu stavebných zákaziek a nových prác. Vyplýva to z najnovšej Kvartálnej analýzy slovenského stavebníctva Q4/2013 analytickej spoločnosti CEEC Research.
Slovenské stavebníctvo aktuálne klesá už piaty rok. Podľa Slovenského štatistického úradu boli výsledky sektoru v prvých deviatich mesiacoch roka 2014 o tretinu horšie (33,2%) než v porovnateľnom období roku 2008, kedy slovenské stavebníctvo dosiahlo vrchol. Najnovšie výsledky Kvartálnej analýzy slovenského stavebníctva Q4/2013 ukazujú, že rok 2013 by mohol byť posledným rokom krízy sektoru a stavebníctvo by sa mohlo v tomto roku začať stabilizovať, prípadne dosiahnúť prvý veľmi mierny rast (o 1,3%)
Najoptimistickejšie sú spoločnosti, ktoré sa venujú inžinierskym stavbám, tie naviac očakávajú i najväčší rast svojich tržieb (o 4,0%). Jednou z hlavných príčin sú štátom už zahájené výberové konania na veľké infraštruktúrne projekty. Naviac zásobník práce tohto segmentu v poslednom polroku stabilne rastie a i výsledky SSÚ potvrdzujú konzistentný rast výkonu inžinierskeho staviteľstva v posledných troch mesiacoch. Blížiaci sa príliv nových zákaziek potvrdzuje i minister Dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Ján Počiatek: „Od začiatku tohto roka do momentu, kedy píšem tieto riadky, sme uzatvorili diaľničné tendre v hodnote presahujúcej 735 miliónov EUR. Hodnota všetkých dnes rozostavaných cestných a železničných projektov štátu je takmer dve miliardy eur. A som presvedčený, že sa v najbližšom čase podarí uzatvoriť zmluvy aj na ďalšie diaľničné úseky, takže do sektoru natečú ďalšie stovky miliónov.“ Firmy z oblasti pozemného staviteľstva sú podstatne skromnejšie vo svojich predikciách, očakávajú veľmi mierny rast svojich tržieb (o 1,3%). „Slovenskému stavebníctvu aktuálne stále chýba dostatok zákaziek. Ako ale ukazujú najnovšie výsledky nášho výskumu, v budúcom roku by sa to už malo zmeniť, a to hlavne vďaka v súčasnosti súťaženým veľkým verejným zákazkám na dopravnú infraštruktúru. Pozemné staviteľstvo svoje „lepšie zajtrajšky“ však stále ešte hľadá,“ komentuje výsledky analýzy Jiří Vacek, riaditeľ CEEC Research. V roku 2015 by už rast sektoru mal dosiahnúť výraznějšiu úroveň (3,4%).
Využitie kapacít stavebných firiem je stále veľmi nízke (78%), ale dochádza k jeho postupnému nárastu (v septembri – 75%, v júni 69%). A situácia sa zlepšila i v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roku, kedy bolo využitie v tomto období len necelých 72 % kapacít spoločnosti. I napriek pozvoľnému zvyšovaniu čísla a mierne optimistickej vyhliadky do budúcnosti je aktuálna situácia stále veľmi náročná – stále je až pätina (22 %) kapacít stavebných firiem nevyužitá. Preto i približne tretina firiem (29%) plánuje ďalšie znižovanie svojich personálnych nákladov a redukciu svojich kapacít. Väčšina firiem už tiež absolvovala niekoľko kôl optimalizácií a časť svojich kapacít nahradila subdodávkami. Aktuálne firmy priemerne uvádzajú, že vlastnými silami realizujú približne polovicu objemu svojich zákaziek (55 %).
S vidinou potenciálnej stabilizácie sektoru šesť z desiatich stavebných firiem aktuálne investuje do svojho rozvoja, ktorý by mal viezť k zvýšeniu konkurencieschopnosti ich firiem v ďalších rokoch. Dve tretiny firiem (65%) potvrdzujú, že ich firma meria efektivitu svojich výkonov. Cieľom je dosiahnutie konkurencieschopnosti svojich ponúk v rámci boja o zákazky na trhu. Približne polovina z nich sleduje tieto ukazatele na úrovni spoločnosti ako celku a druhá časť monitoruje svoj výkon až na úroveň jednotlivých stavieb. Rozpočet na investície v budúcom roku bude približne o pätinu nižší (19 %), než bol v roku 2008. „Kríza prinútila spoločnosti k vyššej efektivite, PSJ Hydrotranzit nevynímajúc. V roku 2012 sme pri polovičnej zamestnanosti dosiahli 90% obratu 2011, ale 3-násobok zisku,“ potvrdzuje Juraj Kotúč, generálny riaditeľ PSJ Hydrotranzit.
Na nutnosti investíc sa zhodujú i dodávatelia stavebných spoločností ako uvádza Anton Barcík, generálny riaditeľ Považskej cementárne: „Žiadna výrobná firma sa v záujme zefektívnenia procesov a udržania svojej konkurencieschopnosti, resp. plnenia zákonných podmienok výroby, nezaobíde bez inovačných investícií. Bez inovácií výrobkov, služieb a procesov dlhodobo nemôže prežiť žiadna firma.“ Stejně tak i Michal Fickuliak marketingový riaditeľ SGCP, divízia Weber: „Väčšina našich najväčších zákazníkov neustále vymýšľa nové a nové vylepšenia, ktoré ponúkajú klientom už pri samotnom výberovom konaní. My sa taktiež snažíme každoročne ponúkať slovenskému trhu a našim zákazníkom mnohé inovácie a sme radi, že trh na ne reaguje veľmi pozitívne. Skupina Saint-Gobain, ktorej súčasťou je aj naša spoločnosť, bola zaradená do prvej stovky najinovatívnejších firiem na svete, čo považujeme za veľké ocenenie našej spoločnej práce.“ Pavel Štáf z firmy Bytecheck komentuje situáciu takto: "Z nášho pohľadu je zakolísanie výkonu stavebníctva pre veľa firiem určitým pokrokom. Kvalitné firmy počas krízy zefektívnili svoje interné procesy. S prílivom väčšieho počtu zákaziek sa môžu zvýšiť zisky v porovnaní s predkrízovou dobou a dá sa tiež očakávať väčší doraz na kvalitu výstavby, čo ocenia predovšetkým koncoví zákazníci. Pokiaľ teda firmy v efektívnom riadení nepoľavia.“
Zdroj a foto: CEEC Research
Podobné články