Logistický boom: Dopyt nájomcov mení hru na trhu

13.12.2023

Logistický trh s priemyselnými a logistickými nehnuteľnosťami dokázal svoju odolnosť už počas pandémie, kedy dopyt po logistických halách rástol vďaka rastúcemu e-commerce. V súčasnosti sa naďalej teší veľkému dopytu nájomcov, rovnako ako aj záujmu investorov. Navyše rastúci význam udržateľnosti a meniace sa riziká v podnikaní prinútili firmy prehodnotiť svoje obchodné stratégie. Tie presúvajú ťažisko podnikania späť do Európy, čo reprezentuje trend near-shoringu výroby a logistiky. Tento sektor má dlhodobo atraktívne vyhliadky na Slovensku a v regióne strednej Európy najmä kvôli strategickému umiestneniu v srdci Európy, reprezentovaniu brány k emerging markets alebo priemyselných a výrobných centier zásobujúcich Európu.

Rozkvet logistického trhu na Slovensku

V A-štandarde prekonal v Q2 2023 hranicu 3,72 milióna metrov štvorcových (podľa údajov CBRE z ich 2023 Q2 Industrial and Logistics report). Najväčšia aktivita prenajatých priestorov bola v tomto roku zaznamenaná na západnom Slovensku a v okolí Bratislavy. Celková neobsadenosť priestorov na Slovensku klesla na 2,72%. V súčasnosti je v rozpracovanom štádiu ďalších 350 tisíc m2 nových industriálnych a logistických hál, z ktorých 48% priestorov je už vopred zmluvne prenajatých.

1

Zdroj: Colliers

Prime yield pri logistických halách je takmer najnižší v porovnaní s ostatnými sektormi - 6.25% vs. 6.00% office prime yield (viď. graf nižšie). Prime yield odzrkadľuje dopyt po jednotlivých sektoroch a požadovanú odmenu pre investora. Čím vyšší dopyt, tým väčší tlak na prime yield smerom nadol. V oblasti Bratislavy a blízkeho okolia I&L (industrial & logistics) je prime yield pod úrovňou 6% čo naznačuje, že investori sú ochotní a schopní zaplatiť za takýto typ budovy najväčšiu prémiu (podľa Colliers je údaj 5.85% za Bratislavu a okolie v Q2 2023).
Obľúbené lokality investorov ostávajú naďalej rovnaké

Ako kľúčový faktor pre výber lokality logistických spoločností na Slovensku vnímajú investori dobrú dopravu a dostupnosť, teda blízkosť pri diaľniciach, ako aj naviazanosť na odberateľov (napr. blízkosť pri automobilkách). Pre logistický trh je veľmi dôležitá aj konektivita a dobrá dopravná naviazanosť na zahraničie, resp. iné (ako cestná) druhy dopráv (napr. železničná, lodná doprava atď.) Na Slovensku ide hlavne o lokality v blízkosti diaľnic D1, D2 a rýchlostných ciest, ktoré servisujú najmä sektory ako 3PL (logistika tretích strán), automotive, retail, výroba, elektronika a iné.

Blízko k dopytu: Near-shoring ako kľúčový trend v logistike

Veľa globálnych spoločností ustupuje do off-shoringu v Ázii a presúva svoje výrobné a skladové priestory naspäť do Európy, teda bližšie ku koncovému zákazníkovi. Je na to niekoľko dôvodov:

  • Znižovanie neistoty pri ďalšom globálnom šoku (napr. pandémia, vojna).
  • Znižovanie nákladov a odkázanosti na námornú dopravu.
  • Snaha byť ekologickejší a znižovať globálnu uhlíkovú stopu.

Dôsledky near-shoringu: Ako sa mení trh s nehnuteľnosťami na Slovensku?

Logistický trh na Slovensku stojí pred výzvami a zmenami, no zároveň poskytuje príležitosti pre rast a inovácie. Trendy v e-commerce, near-shoringu a udržateľnosti formujú nový charakter tohto odvetvia, pričom investorom a nájomcom ponúkajú dynamické prostredie pre ich aktivity.

Do ďalšieho obdobia predpokladáme, že spoločnosti budú umiestňovať svoje výroby bližšie k lokálnym trhom, s čím súvisí aj zvýšený dopyt po výrobných a logistických priemyselných plochách, či logistických parkoch. Z hľadiska lokality bude zaujímavé sledovať zvýšenie významu východného Slovenska, ktoré bude profitovať z príchodu švédskej automobilky Volvo do Košíc. Z hľadiska sektorov vnímame ako atraktívnu príležitosť mestskej logistiky, ktorá ešte len začína zažívať rozmach v slovenských mestách. Kľúčovú rolu pri tom bude hrať optimalizácia nákladov spoločností (kvôli zvýšeným cenám energií i finančným nákladom), dostupnosť kvalifikovanej pracovnej sily a adresovanie environmentálnych otázok v podobe prinášania dlhodobo udržateľných modelov pre development a správu industriálnych a logistických hál.

Zdroj: 365.invest

Podobné články

  1. Až 50 investorov aktuálne zvažuje príchod na východné Slovensko
  2. Až 50 investorov aktuálne zvažuje príchod na východné Slovensko
  3. ký bol rok 2023 pre nehnuteľnosti na Slovensku?
  4. Aký bol rok 2023 pre nehnuteľnosti na Slovensku?
  5. Až 75% budov štátnej správy má nevyhovujúce podmienky
  6. Až 75% budov štátnej správy má nevyhovujúce podmienky
  7. BNP Paribas RE: Slovensko je pre logistických nájomcov stále atraktívnejšie
  8. BNP Paribas RE: Slovensko je pre logistických nájomcov stále atraktívnejšie
  9. STILL porovnal systémy pohonu elektrických vozíkov
  10. STILL porovnal systémy pohonu elektrických vozíkov
  11. CBRE: Plány nájomcov logistických nehnuteľností mení koronakríza aj Brexit
  12. CBRE: Plány nájomcov logistických nehnuteľností mení koronakríza aj Brexit
  13. Brexit a doprava 2021? Zmeny vo všetkých oblastiach
  14. Brexit a doprava 2021? Zmeny vo všetkých oblastiach
  15. Logistické nehnuteľnosti a e-commerce znižujú uhlíkovú stopu maloobchodu
  16. Logistické nehnuteľnosti a e-commerce znižujú uhlíkovú stopu maloobchodu
  17. Sklady aj výroba odolávajú koronavírusu
  18. Sklady aj výroba odolávajú koronavírusu
  19. Colliers: Priemysel a logistika v CEE lákajú investorov
  20. Colliers: Priemysel a logistika v CEE lákajú investorov
  21. Prologis: Správa o COVID-19 (5. časť)
  22. Správa o COVID-19 (5. cast)
  23. Trh priemyselných priestorov je na novú situáciu pripravený
  24. Trh priem. priestorov je na novú situáciu
  25. Trendy v logistike 2019/2020
  26. Trendy v logistice 2019/2020
  27. Európsky logistický trh pokračoval v expanzii
  28. Pokračujúci rast európskych logistických
  29. Colliers: Použitie dronov môže byť ohrozené
  30. Správa uvádza, že použitie drónov
▼ Viac
Prieskum

Top ponuky