Pred nami je začiatok nového desaťročia a s časom ide dopredu tiež logistika. Trendy stále naznačujú dopyt po čo najrýchlejších službách, digitalizáciu, neustály nárast e-commerce, ale aj tlak na zlepšovanie služieb v segmente B2B.
Nedostatok pracovných síl, neustály vývoj technológií a tlak na znižovanie nákladov zo strany zákazníkov spoločne prispievajú k postupnému zavádzanie digitalizácie, ale aj využívanie inteligentných zariadení v prevádzke skladov. Okrem prístrojov, ktoré sú schopné autonómne manipulovať s predmetmi, presúvať a ukladať ich, sú postupne zavádzané tiež drony. "V skladoch pomáhajú najmä s inventármi, pretože sa dokážu dostať aj do vysokých a horšie prístupných miest. Prvé lastovičky využitie dronov k samotnému doručovanie už vyleteli v USA, kde sa ale momentálne rieši problematická legislatívne stránka tohto spôsobu doručovania a ďalšie špecifikácie," opisuje Přemysl Lukeš, výkonný riaditeľ spoločnosti Der Kurier.
Foto: Der Kurier
Nároky na rýchle logistické služby sa stále zvyšujú. V rámci Českej republiky a najmä hlavného mesta Prahy si už zákazníci zvykajú na tzv. Same-day delivery a možno očakávať, že sa tento trend bude stávať väčším štandardom. Napríklad v susednom Nemecku túto možnosť vo väčších mestách začína ponúkať Amazon. Ide o trend, ktorý je zrejmý skôr na B2C trhu. Zvyklostí už je aj to, že je zákazník informovaný o rozmedzí v čase doručenia. Nemusí teda na danom mieste dlho čakať, bez toho aby mal istotu, že sa dočká. Čas je pre nás čím ďalej cennejšie a nechceme sa oň vzájomne okrádať. Hoci zrýchľovanie je určite na mieste, stále v odbore B2C hrá veľkú úlohu faktor ceny. A preto mnoho zákazníkov radšej deň či dva počká, ale zaplatí za doručenie zásielky menej. Veľmi často sa volí doručenie na výdajné miesta. "Čo je možné vnímať ako tendenciu je tlak na ceny doručenie medzi štátmi EÚ a zároveň aj tlak na zrýchlenie doručenie medzi štátmi EÚ. My sa zameriavame predovšetkým na doručovanie do Nemecka, kde je tlak na rýchlosť znateľný, a preto ponúkame doručovanie do poludnia druhého dňa, a to za rovnakých podmienok ako doručovanie po Česku," vysvetľuje Přemysl Lukeš z Der Kurier.
Auto bez vodiča? Zdá sa to ako sci-fi, ale s autonómnymi kamióny sa budeme stretávať čoraz častejšie. V súčasnej dobe jazdí autonómnej kamióny bez vodiča medzi Mníchovom a Norimbergom, kde sú využité ako súčasť konvoja klasických kamiónov, ktoré sú riadené človekom. V USA medzi mestami Phoenix a Dallas od tohto roku autonómnej kamióny jazdia taky. Autonómne kamióny zatiaľ nejazdia úplne samy, vodiča však majú iba z bezpečnostných dôvodov pre prípad potreby. Výhoda autonómnych vozidiel je najmä v šetrnom užívaní paliva a vysokej bezpečnosti, ktorú neohrozuje ľudský faktor. "Ak sa pozrieme na kuriérskou balíkovú logistiku, autonómne vozidlá bez kuriéra sú tu zatiaľ skôr v nedohledu. Myslím si však, že je celkom reálne, že sa v blízkej budúcnosti stretneme s autonómnymi vozidlami, ktorá v určitý čas prídu na určité miesto a ľudia si z nich sami prevezmú balík. Vidím to ako vhodné riešenie predovšetkým pre miesta s vysokou koncentráciou dopytu," dopĺňa Přemysl Lukeš, výkonný riaditeľ spoločnosti Der Kurier.
Trend zdieľanej ekonomiky je znateľný v mnohých odvetviach a inak tomu nie je ani v logistike. Obľúbené sú a ďalej budú hlavne zdieľané sklady, kde môžu spolupracovať pokojne konkurenčné spoločnosti, zdieľať tu zamestnancov a spoločne dovážať aj do predajní alebo ku koncovým zákazníkom. Za predpokladu správne nastavených podmienok sa môže jednať o veľmi efektívny spôsob spolupráce. Tiež sa v poslednej dobe veľa akcentuje zdieľanej doručenie do centier miest. Koncept má fungovať tak, že by zásielky boli doručované do zdieľaného skladu, pre ktorý poskytne priestory mesto. Následne by z tohto skladu v určitom časovom rozmedzí doručovala zásielky do centra mesta jedna spoločnosť, ktoré by tieto zásielky skonsolidovala. Tieto zdieľaná centrá fungujú už v zahraničí, napríklad v Holandsku alebo Španielsku. Cieľom je obmedziť prehnané veľké spoločností zajíždějících do centier miest.
Ekologické zmýšľanie prijíma čím ďalej tým väčšia časť spoločnosti. Automobilová doprava vždy bola a bude istou záťažou pre životné prostredie, ale cieľom je túto záťaž čo najviac znížiť. S cieľom dosiahnuť čo najmenšie ekologické stopy je potreba optimalizovať trasy, k čomu už dnes možno využiť moderné technológie. Ďalej sú samozrejmosťou autá spĺňajúce emisné normy alebo alternatívne pohony. Blízku budúcnosťou a v niektorých prípadoch aj prítomnosťou logistiky sú autá na elektrinu, ktorých nedostatkom je zatiaľ nízka kapacita na dlhé trasy. Napríklad v Nemecku sú zavedené emisné limity v centrách miest, aj v SR možno už sledovať tendencie obmedzenia škodlivín v ovzduší. Medzi alternatívne pohony možno radiť aj CNG, ktoré je dnes už bežnejšie. "Na rozdiel od zahraničia je u nás v Prahe menej podporované doručenia pomocou cargo kolies, ktoré v centrách miest môžu riešiť viac problémov, nielen spoluobčanom a firmám, ale aj dopravným spoločnostiam," dodáva Přemysl Lukeš, výkonný riaditeľ spoločnosti Der Kurier. Odosielatelia zásielok kladú dôraz tiež na šetrné balenie a snaží sa napríklad o možnosť opätovného využitia baliacich materiálov.
Zdroj: Der Kurier
Podobné články