Prieskum UniCredit Bank preukázal, že pre firmy sú dnes princípy udržateľnosti (ESG) už často pevnou súčasťou firemnej kultúry. Samozrejmosťou je ekologické nakladanie s odpadmi (64 %), znižovanie emisií uhlíka (50 %) aj využívanie obnoviteľných zdrojov (50 %). Udržateľný prístup tuzemské firmy vnímajú ako budúcu konkurenčnú výhodu v prípade zákazníkov i potenciálnych zamestnancov.
ESG, čo je skratka pre environmental (environmentálne), social (spoločenské) a governance (riadenie firmy), predstavuje pre české a slovenské firmy filozofiu, ktorú si už vo väčšej či menšej miere osvojili a zavádzajú ju do svojho podnikania. Pre 82 % firiem je udržateľnosť súčasťou firemnej kultúry – vlastnej i nastavenej materskou spoločnosťou.
Nadpolovičná väčšina (68 %) opýtaných firiem považuje uplatňovanie princípov ESG za konkurenčnú výhodu a vychádzajú z predpokladu, že spoločnosti, ktoré zanedbávajú udržateľnosť, budú mať v blízkej budúcnosti ťažkosti so získavaním financií. Takmer pätina (18 %) firiem uvádza, že ich k dodržiavaniu princípov motivuje tlak zdola, či už ide o dodávateľov, obchodných partnerov, zákazníkov alebo uchádzačov o zamestnanie. Podobný počet (21 %) respondentov uviedol, že ich k väčšej udržateľnosti tlačia hlavne právne záväzky. „Nedodržiavanie základných princípov môže mať pre firmy v budúcnosti významné negatívne dopady – na reputáciu, financovanie, ale aj na vzťahy so zákazníkmi a dodávateľmi,“ hovorí Jaroslav Habo, člen predstavenstva a riaditeľ pobočky zahraničnej banky UniCredit Bank na Slovensku.
Otázka č. 1: Myslíte si, že spoločnosti uplatňujúce nástroje/princípy ESG vďaka tomu získavajú konkurenčnú výhodu? Ako v krátkodobom, tak aj v strednodobom a dlhodobom horizonte.
Najviac naprieč firmami rezonujú neprekvapivo témy spojené s ekológiou. Firmy už dnes bežne zabezpečujú ekologické nakladanie s odpadmi, znižujú emisie uhlíka a podporujú využívanie obnoviteľných zdrojov. Súčasná energetická kríza a s ňou súvisiaci rast cien energií je dnes témou pre všetky firmy v Českej a Slovenskej republike. Ak sa firma snaží ušetriť na energiách, z dlhodobého hľadiska je najvýhodnejšie zainvestovať do ekologickejších zdrojov energie.
„Práve oblasť financovania zelenej obnoviteľnej energie tvorí v našom portfóliu významnú časť ESG úverov. V poslednom roku sme financovali napríklad projekty veterných a fotovoltických elektrární alebo energeticky úsporných budov. Vďaka ESG úverom, na ktoré ponúkame výhodnejšie úrokové sadzby, dokážeme tiež pomôcť s investíciami do projektov smerujúcich k znižovaniu spotreby energie, znižovaniu emisií alebo udržateľného poľnohospodárstva,“ vysvetľuje Habo.
Hoci v Českej a Slovenskej republike je ESG podľa prieskumu banky stále primárne o ekologických témach, firmy začínajú stále viac riešiť aj ostatné dva piliere. Štyri z desiatich firiem (39 %) sa zaväzujú udržiavať inkluzívnu firemnú kultúru a rovnaký počet ich presadzuje podporu pre vzdelávanie a školstvo. Nemenej dôležitá je aj podpora lokálnych komunít.
Firmy zároveň vedia, že pre potenciálnych zamestnancov i širokú verejnosť sa téma udržateľnosti stáva stále viac dôležitejšou. Slovákom záleží na tom, ako sa firmy správajú k zamestnancom aj k svojmu okoliu. Dodržiavanie zásad spoločenskej zodpovednosti v podnikovej sfére a zároveň trvalej udržateľnosti (ESG) považuje za dôležité 97 % ľudí, čo vyplynulo už z decembrového prieskumu UniCredit Bank.
Otázka č. 2: V akých z nižšie uvedených oblastí už ESG princípy a nástroje uplatňujete alebo v blízkej budúcnosti plánujete uplatňovať?
Prieskum poukázal na to, že v spoločnostiach má na starosti implementáciu ESG princípov najčastejšie samotné vedenie spoločnosti (55 %), máloktorá má však k dispozícii špecializovaného zamestnanca (10 %). V niektorých prípadoch rieši ESG oddelenie marketingu alebo ľudských zdrojov. Tento fakt neplatí len pre tuzemsko – podľa prieskumu spoločnosti Deloitte z konca roka 2021 panuje podobná situácia aj vo firmách v Spojených štátoch. Len 21 % tamojších firiem malo vlani špecializovaný tím na riešenie ESG tém.
Informácie o ESG čerpajú firmy predovšetkým z médií (55 %) a sociálnych sietí (39 %). Pritom informácie i poradenstvo dnes dokážu profesionálne firmám ponúkať aj samotné banky. „Náš ESG Barometer pomôže akejkoľvek firme štruktúrovane vyhodnotiť jej silné stránky aj rezervy v prístupe k ESG. Bankár na základe zodpovedaných štruktúrovaných otázok dokáže poradiť a pomôcť s financovaním pre firmu relevantných projektov,“ dodáva Habo. Pre takmer tretinu firiem je rozhodujúcim ukazovateľom nariadenie vlády a verejných inštitúcií, prípadne odporúčanie neziskových organizácií.
Zdroj: UniCredit Bank, Úvodné ilustračné foto: jwvein z Pixabay