Deloitte: Nastupujúca generácia biznis lídrov

02.11.2015

Polovica opýtaných slovenských študentov a čerstvých absolventov sa domnieva, že absolventi univerzít nie sú dostatočne pripravení na svoje budúce povolanie. Tretina z nich sa tiež domnieva, že príprava na budúce povolanie na univerzitách a vysokých školách je len priemerná. Vyplýva to z prieskumu Budúci lídri - Prvé kroky na trhu práce spoločnosti Deloitte, ktorý je zameraný na skúsenosti a schopnosti študentov a absolventov vysokých škôl a ich prístup k práci. Prieskum mapuje oblasti, ktoré najviac znepokojujú dnešných študentov a zisťuje najdôležitejšie faktory, na základe ktorých si vyberajú budúceho zamestnávateľa.

"Napriek zjavnému pesimizmu je trend na slovenskom trhu pozitívny. Ešte pred dvomi rokmi sa totiž takmer  dve tretiny opýtaných študentov vyjadrili, že podľa nich absolventi vysokých škôl nie sú dostatočne pripravení na svoje budúce pracovné úlohy. Vnímané zlepšenie môže byť pozitívnym výsledkom snahy a rôznych iniciatív vysokých škôl a univerzít prepojiť štúdium s reálnou praxou,“ uviedla Monika Kováčová, riaditeľka personálneho oddelenia spoločnosti Deloitte.

Líder

Ilustračné foto: Freeimages.com

Vysoká sebadôvera

Napriek tomu, že slovenskí študenti posudzovali úroveň prípravy na budúce povolanie kriticky, tri štvrtiny z nich hodnotí svoje poznatky, zručnosti a schopnosti vyššie v porovnaní s ostatnými.

„Týmto mladým ľuďom nemožno vyčítať nedostatočné sebavedomie. Ich sebadôvera sa prejavuje aj v iných oblastiach; mnohí z nich sú presvedčení, že tvrdou prácou môžu dosiahnuť lepšie výsledky v porovnaní s ostatnými, a viac ako dve tretiny uvádzajú, že ich priatelia a kolegovia ich vnímajú ako lídrov,“ uviedla M. Kováčová .

Nie všetci respondenti však majú záujem o manažérske alebo líderské pozície. 45 % sa snaží stať expertmi vo svojom odbore, ale nie nevyhnutne na manažérskych pozíciách. Skutočný líder v biznis kontexte je podľa študentov inšpiratívna osoba so strategickým myslením, ktorého hlavnými prioritami by mali byť zabezpečenie dlhodobej budúcnosti organizácie a profesionálny rast a rozvoj zamestnancov.

Hodnoty, postoj k práci

Väčšina respondentov nevníma prácu len ako prostriedok na zarábanie peňazí alebo ako nepríjemnú povinnosť. Zaujímavosťou je, že takmer 90 % slovenských študentov a absolventov by chcelo pracovať, aj keby nepotrebovalo peniaze. Takmer dve tretiny opýtaných chcú rozvíjať svoju kariéru a viac ako polovica cíti po dni intenzívnej práce spokojnosť. Ukazuje to, že hoci iné hodnoty, ako napríklad šťastná rodina, pevné zdravie a priatelia, sú pre nich dôležitejšie, za dôležitú považujú aj úspešnú kariéru a prácu, ktorá ich napĺňa.

Pri výbere zamestnania takmer 40 % respondentov považuje za najdôležitejšie možnosť rozvíjať sa a získavať nové zručnosti. Za nimi nasledujú dobrá atmosféra v práci, vzťahy s ostatnými atraktívny plat. Z porovnania s výsledkami predchádzajúceho prieskumu tiež vyplýva, že rovnováha medzi pracovným a osobným životom ako kritérium pri výbere zamestnania nadobúda u respondentov stále väčší význam.

Viac ako 70 % respondentov prieskumu je ochotných sa presťahovať do iného mesta za prácou a viac ako 60 % by odišla aj do zahraničia. To je výrazne vysoké percento v porovnaní s regionálnym priemerom. Taká vysoká mobilita dokazuje rastúcu ochotu respondentov byť flexibilní pri hľadaní atraktívnej práce. Viac ako dve tretiny odhadujú, že nájsť si prácu, o ktorú majú záujem, im bude trvať maximálne tri mesiace.

Väčšina respondentov by najradšej pracovala pre veľkú medzinárodnú spoločnosť alebo zahraničnú spoločnosť malej alebo strednej veľkosti.

Zdroj: Deloitte

Podobné články

  1. Snažia sa žiť udržateľne, chcú zmysluplnú prácu a work-life balans
  2. Snažia sa žiť udržateľne, chcú zmysluplnú prácu a work-life balans
  3. Deloitte: Generatívna AI nás zásadne zmení
  4. Deloitte: Generatívna AI nás zásadne zmení
  5. Slovenská technologická firma je jedným z víťazov Fast 50
  6. Slovenská technologická firma je jedným z víťazov Fast 50
  7. Zvyšujúca sa miera digitalizácie v daňovej oblasti predstavuje novú výzvu
  8. Zvyšujúca sa miera digitalizácie v daňovej oblasti predstavuje novú výzvu
  9. 6 slovenských firiem sa zaradilo medzi najlepšie riadené spoločnosti na svete
  10. 6 slovenských firiem sa zaradilo medzi najlepšie riadené spoločnosti na svete
  11. Mileniálov a Gen Z najviac trápia finančné problémy a zmena klímy
  12. Mileniálov a Gen Z najviac trápia finančné problémy a zmena klímy
  13. Deloitte: V SR pôsobí vo vedení najväčších spoločností až 25 % žien
  14. Deloitte: V SR pôsobí vo vedení najväčších spoločností až 25 % žien
  15. Deloitte: Strategické ciele centier zdieľaných služieb sa menia
  16. Deloitte: Strategické ciele centier zdieľaných služieb sa menia
  17. Deloitte: Budúcnosť práce je hybridná
  18. Deloitte: Budúcnosť práce je hybridná
  19. Podnikateľské prostredie je nepredvídateľné, pomaly sa však stabilizuje
  20. Podnikateľské prostredie je nepredvídateľné, pomaly sa však stabilizuje
  21. Prieskum Deloitte: Automatizácia inteligentne
  22. Prieskum Deloitte: Automatizácia inteligentne
  23. Deloitte: Trendy v oblasti ľudských zdrojov
  24. Deloitte: Trendy v oblasti ľudských zdrojov
  25. Kľúčom k efektívnej mestskej preprave
  26. Deloitte City Mobility Index: Mestská preprava
  27. Deloitte: Zavedením GDPR povinnosti nekončia
  28. Zavedením opatrení GDPR
  29. Výdavky na výskum a vývoj budú rásť
  30. Deloitte: Výdavky na výskum a vývoj budú rásť
▼ Viac
Prieskum

Top ponuky