Slováci sa chcú zdokonaľovať hlavne v jazykoch

02.06.2021

Ak by sa Slováci uchádzali o nové zamestnanie, bez ohľadu na vek, vzdelanie či pohlavie sa chcú zhodne zlepšovať v jazykových schopnostiach. V odbornosti pociťujú rezervy najmä vysokoškoláci, spôsob vystupovania trápi prevažne mladých stredoškolákov z východu republiky. Vyplýva to z prieskumu personálnej agentúry Grafton Recruitment.

Zamestnanci si častokrát svoje rezervy uvedomujú, no pokiaľ nie je tlak zo strany zamestnávateľa, potreba zlepšovať sa ustupuje pracovným a súkromným povinnostiam. „Situácia sa mení pri uchádzaní sa o nové zamestnanie. Doba do získania nového pracovného miesta poskytuje dostatok času a možností na zlepšenie sa v slabších oblastiach,“ hovorí Miroslav Garaj, Managing Director personálnej agentúry Grafton Recruitment.

V jazykových schopnostiach je stále čo zlepšovať

V poslednej dobe pociťuje Grafton zvýšenú potrebu zamestnávateľov na jazykovú znalosť pracovníkov. Personalisti preto s kandidátmi pracujú pred, počas aj po výberovom konaní. Pred absolvovaním pohovoru v spoločnosti osobný konzultant upozorní kandidáta na veci, na ktoré si má dávať pozor, pomôže ho pripraviť na osobný či video pohovor. Rovnako mu pomôže s motivačným listom aj životopisom. Pre kandidátov sú služby a poradenstvo personálnej agentúry bezplatné. Zostávajú s nimi v kontakte aj po pohovore – v prípade neúspechu je človek jasne informovaný o dôvodoch a prípadných chybách, ktorých sa dopustil, a ktorým sa treba v budúcnosti vyvarovať. Rovnako mu personálna agentúra odporučí ďalšie vhodné pracovné pozície.

Clarissa Watson

Foto: Clarissa Watson / Unsplash.com

Nielen zamestnávatelia, ale aj zamestnanci vidia oblasť jazykov ako kľúčovú - personálna agentúra uskutočnila prieskum, v ktorom zisťovala, ktoré schopnosti alebo oblasti by chceli respondenti zlepšiť v prípade, ak by sa uchádzali o nové zamestnanie. Najviac opýtaných, až vyše polovica s miernou prevahou žien, pociťuje nedostatky v jazykových schopnostiach. V tejto oblasti sa chcú zlepšovať muži aj ženy vo veku od 15 do 55 a viac rokov, so všetkými stupňami vzdelania, z vidieka, malých aj veľkých miest západného, stredného či východného Slovenska. „Je to prirodzené, pretože požiadavky na znalosť jazykov sa zvyšujú a aspoň základné znalosti vyžadujú už aj tí zamestnávatelia, ktorí si doteraz túto požiadavku nekládli. Napríklad v turistických oblastiach sa základná znalosť cudzieho jazyka očakáva už aj u predavačiek v potravinách,“ vysvetľuje Miroslav Garaj.

Tretina mladých chce skvalitniť selfpromo

Po jazykových schopnostiach by si 45,4 % mužov chcelo zlepšiť odborné schopnosti, 42,6 % žien by rado skvalitnilo svoju komunikáciu. Rovnako to cíti aj 55,8 % opýtaných vo veku 15 – 24 rokov. Podľa prieskumu agentúry Grafton je v tejto kategórii zároveň najviac respondentov nespokojných so svojim vystupovaním (42,5 %), gestikuláciou a postojom tela (33,1 %). Takmer 22 % opýtaných so základným a nižším stredným vzdelaním by sa chcelo zlepšiť v počúvaní druhej strany a o desať percent viac v tvorbe životopisu alebo motivačného listu.

„Podobne ako sebaprezentáciu v reálnom svete vnímajú dôležitosť kvalitnej sebaprezentácie na sociálnych sieťach najmä mladí ľudia medzi 15 až 24 rokmi, a to zhodne vo všetkých troch oblastiach Slovenska. Opačne je to medzi 55- a viacročnými - tejto schopnosti pripisuje význam necelých desať percent respondentov,“ porovnáva Miroslav Garaj. V príprave na pohovor by sa chcela zlepšiť približne tretina respondentov, najmä vo veku 45 – 54 rokov z malých a stredných miest stredného Slovenska.

Prieskum personálnej agentúry Grafton bol realizovaný technikou jednotného online dotazníka metódou CAWI, CS: populácia 15+. Analýza dát bola realizovaná na vzorke 507 respondentov.

Zdroj: Grafton

Podobné články

  1. Aká je skutočne Generácia Z? Mýty a fakty
  2. Aká je skutočne Generácia Z? Mýty a fakty
  3. Nový trend v nábore zamestnancov ušetrí firmám
  4. Nový trend v nábore zamestnancov
  5. Vplyv AI na voľbu školy a trh práce
  6. Vplyv AI na voľbu školy a trh práce
  7. Trh práce v roku 2025 bude ovplyvňovať nedostatok ľudí
  8. Trh práce v roku 2025 bude ovplyvňovať nedostatok ľudí
  9. äčšina firiem v oblasti benefitov veľké zmeny neplánuje
  10. Väčšina firiem v oblasti benefitov veľké zmeny neplánuje
  11. Ako sme na tom s ESG? Niektorí ani netušia, čo táto skratka znamená
  12. Ako sme na tom s ESG? Niektorí ani netušia, čo táto skratka znamená
  13. Dočasné zamestnávanie pracovníkov kancelárií cez PA zažíva boom
  14. Dočasné zamestnávanie pracovníkov kancelárií cez PA zažíva boom
  15. Ako sme na tom s ESG?
  16. Ako sme na tom s ESG?
  17. Pracovné miesto na celý život? Kedysi bežná realita, dnes skôr fikcia
  18. Pracovné miesto na celý život? Kedysi bežná realita, dnes skôr fikcia
  19. Ľudia by chceli mať pri organizovaní svojho pracovného času viac flexibility a s
  20. Ľudia by chceli mať pri organizovaní svojho pracovného času viac flexibility
  21. Ako vnímame starostlivosť o zdravie?
  22. Ako vnímame starostlivosť o zdravie?
  23. Prieskum: Prečo ľudia menia prácu?
  24. Prieskum: Prečo ľudia menia prácu?
  25. Ako ovplyvnil slovenský pracovný trh konflikt na Ukrajine?
  26. Ako ovplyvnil slovenský pracovný trh konflikt na Ukrajine?
  27. Grafton: Trendom na trhu práce sa stane job hopping
  28. Grafton: Trendom na trhu práce sa stane job hopping
  29. Hrozí nám vojna o zamestnancov. Čo urobiť, aby ste si ich udržali?
  30. Hrozí nám vojna o zamestnancov. Čo urobiť, aby ste si ich udržali?
▼ Viac
Prieskum

Top ponuky