PAS: Investičné stimuly nielen pre vybraných

14.03.2016

Podnikatelia by na Slovensku mali dostávať viac investičných stimulov. Ich nedostatok ich znevýhodňuje voči zahraničným konkurentom, kde sú vlády v tomto smere štedrejšie,napríklad v Českej republike. Slabá a nepremyslená vládna podpora investorom v posledných rokoch sa negatívne odrazilanapríklad v tom, že od začiatku ekonomickej krízy na Slovensko neprišiel žiadny nový veľký zahraničný investor, ktorý by zamestnal aspoň 500 ľudí.Jediný, kto sa k tomu zaviazal – taiwanská firma AU Optronics, napokon svoju výrobu v Trenčíne prakticky nerozbehol. Výstavba automobilky Jaguar v Nitre je zatiaľ ešte len v príprave.

Nedávno ohlásené investície v Banskej Bystrici a Nitre vyzerajú pochybne, zdajú sa byť len predvolebnou reklamou vlády a pravdepodobne sa nakoniec ani neuskutočnia. Viac podpory pre všetkých, nie len pre vybraných Investičné stimuly by sa na Slovensku mali výrazne zvýšiť, mali by však byť určené všetkým, nie len veľkým  zahraničným firmám. Pomoc by sa však mala rozdeliť na viacero firiem a mala by byť otvorená pre všetkých, nie iba pre niekoľko vybraných podnikov. Takáto investičná pomoc by mala byť nárokovateľná podľa vopred určených podmienok,napríklad by mala byť obmedzená na okresy s nezamestnanosťou vyššou ako dvojnásobok, prípadne jeden a polnásobok priemeru a smerovať do perspektívnych odvetví služieb,vývoja, či špičkového priemyslu. 

Podnikateľ

Ilustračné foto: Pixabay.com

Dodatočná podpora by mala smerovať pre investície, ktoré vytvoria väčší počet pracovných miest v slabých regiónoch.Ak to tak nie je, pravidlá sú nejasné a pomoc závisí na rozhodnutí vlády, poskytuje to priestor pre klientelizmus a korupciu. Slovenské firmy sa často sťažujú, že nemajú šancu získaťstimuly, hoci investujú v podobných objemoch a v ekonomicky slabších regiónoch, ako zahraničné firmy. Dokonca niekedy stimuly konkurenčne zvýhodňujú zahraničné firmy vočislovenským dodávateľom a tí tak stratia odberateľov, musia znižovať výrobu, či prepúšťať. Ak je investičný stimul vyšší ako 10% investície, takýto krok štátu je iba výnimočne zmysluplný. Stimuly navyše často smerujú do regiónov, kde je skôr nedostatok pracovných síl ako veľa nezamestnaných, čo prináša nezmyselné vynakladanie prostriedkov občanov.Investičná pomoc by sa mala poskytovať výhradne vo forme daňových a odvodových úľav, prípadne vo forme odpustenia poplatkov, či  financovania všeobecne využiteľnej infraštruktúry (cesty, diaľničné privádzače a výjazdy, siete a pod.)

Zvýhodňovanie veľkých spoločností štátnou pomocou a na druhej strane zvyšovanie záťaže pre malých a stredných podnikateľov cez zvyšovanie odvodov, daní a narastajúcou byrokraciou je problém, na ktorý podnikatelia v prieskumoch upozorňujú veľmi často. Pritommalé a stredné podniky tvoria vyše 99 % slovenských firiem a zamestnávajú až 72 % ľudí. Ďalšiu časť tvoria živnostníci, ktorí firmám poskytujú nenahraditeľné služby.

Najviac stimuluje kvalitné podnikateľské prostredie. Oveľa zmysluplnejšie, ako platiť vybraným firmám nákup strojov, výstavbu hál alebo platy ichzamestnancov je plošne zlepšovať podnikateľské prostredie. To je najlepší investičný stimul pre všetkých podnikateľov na Slovensku. V posledných rokoch sa však deje skôr opak.

Index podnikateľského prostredia klesá už desať rokov s jedinou výnimkou v roku 2010. Za posledného tri a pol roka (od nástupu terajšej vlády) klesol z 85 na 56 bodov, teda stratil 29 bodov, vyše tretinu svojej hodnoty. Postupne sa blíži k polovici pôvodnej úrovne z roku 2001. Najviac by štát investorom pomohol odstránením byrokracie, korupcie, zjednodušenímdaňových pravidiel a trhu práce. Tiež by mal investovať do vzdelávania, výskumu a vývoja, ako aj kvality života na Slovensku, čo by zabránilo odlevu mozgov do zahraničia.To by na Slovensko pritiahlo oveľa viac zahraničných investícií ako stimuly vládou vybraným firmám. Aj tie, ktoré už v krajine sú a mohli by rozširovať výrobu, totiž často zápasias nedostatkom pracovných síl, prípadne nevhodnými reguláciami trhu práce, ktoré zdražujú ich podnikanie a znevýhodňujú investície na Slovensku oproti iným krajinám a regiónom. Toto znevýhodnenie potom štát musí nahrádzať drahými  investičnými stimulmi, ktoré si berie z vreciek daňových poplatníkov.

Zdroj: PAS

Podobné články

  1. Krátenie dávok v hmotnej núdzi ovplyvní trh práce
  2. Krátenie dávok v hmotnej núdzi ovplyvní trh práce
  3. Ako efektívne riešiť problematiku tzv. fiktívnych živnostníkov?
  4. Ako efektívne riešiť problematiku tzv. fiktívnych živnostníkov?
  5. Čaká Slovensko osud amerického Detroitu?
  6. Čaká Slovensko osud amerického Detroitu?
  7. Tento rok bude na pracovnom trhu prelomový
  8. Tento rok bude na pracovnom trhu prelomový
  9. APAS: Bude Slovensko atraktívne pre zamestnancov?
  10. APAS: Bude Slovensko atraktívne pre zamestnancov?
  11. PAS: II. antibyrokratický balíček je snaha správnym smerom
  12. PAS: II. antibyrokratický balíček je snaha správnym smerom
  13. Negatívny pohľad podnikateľov
  14. Negatívny pohľad podnikateľov sa zmiernil
  15. Korupcia je na Slovensku bežná a rastie
  16. Korupcia je na Slovensku bežná a rastie
  17. PAS: Slobodný prístup k informáciám
  18. Podnikatelia požadujú rozšíriť platnosť
  19. Singapur je aj tento rok najlepšou krajinou
  20. Najlepšie sa podniká v Singapure
  21. PAS: Podnikatelia stále nevidia zlepšenie
  22. Podnikatelia stále nevidia zlepšenie
  23. PAS: Dane z nehnuteľností sa zvyšovali
  24. Dane z nehnuteľností sa zvyšovali
  25. Podnikateľom sa nepáči protekcia
  26. PAS: Podnikateľom sa nepáči protekcia
  27. Investičné stimuly pre veľké
  28. PAS: Investičné stimuly veľké firmy nepotrebujú
  29. Podnikatelia sa roky sťažujú
  30. PAS: Index podnikateľského prostredia je 56
▼ Viac
Prieskum

Top ponuky